Home Thema's Inclusief onderwijs Lessen om kansenongelijkheid, verzuim en het thuiszitten van leerlingen te verminderen
Inclusief onderwijs

Lessen om kansenongelijkheid, verzuim en het thuiszitten van leerlingen te verminderen

Achtergrond

Monique Kuik, Managing Consultant bij BMC, was de afgelopen twee jaar als projectleider betrokken bij het Project Buitenkans dat zich inzet om op po en vo in Den Haag en omgeving kansenongelijkheid, verzuim en het thuiszitten van leerlingen te verminderen. Nu ze het stokje overdraagt, deelt ze vijf belangrijke lessen.

Project Buitenkans is een samenwerking tussen de gemeenten Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk, Stichting Passend Primair Onderwijs Haaglanden en Stichting Regionaal Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Voortgezet Onderwijs Zuid-Holland West. Het werd twee jaar geleden in het leven geroepen om de achterstanden in het funderend onderwijs te verminderen die ontstaan waren omdat leerlingen tijdens de Covid-19 thuisonderwijs volgden en vertragingen opliepen. Bovendien zaten jongeren hierdoor vaker niet lekker in hun vel en stonden sociale structuren onder druk.

5 lessen uit een unieke aanpak

Project Buitenkans richtte zich op meerdere basisscholen en dertien voortgezet onderwijslocaties in Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk. Volgens Kuik is er een unieke aanpak ontwikkeld met leeropbrengsten die ook op andere plekken waardevol zijn. Daarom deelt ze vijf lessen.

  • Les 1: Geen aanwezigheid zonder welbevinden

Verzuim en welbevinden zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Volgens Kuik kun je niet aan de aanwezigheid van leerlingen werken als je geen oog hebt voor hoe het met ze gaat.

  • Les 2: Praat mét kinderen en jongeren, niet over ze

Volgens Kolk praten we nog te weinig met kinderen en jongeren. Ook sluiten we vaak te weinig aan bij hun belevingswereld, terwijl zij heel goed kunnen aangeven wat wel en wat niet werkt.

  • Les 3: Durf zelf ook te delen

Een openhartig gesprek vraagt om tweerichtingsverkeer. Kolk roept daarom op om een echte dialoog aan te gaan met jongeren en daarin zelf ook persoonlijke dingen te delen.

  • Les 4: Werk aan een collectief, preventief klimaat

Focus niet alleen op de groep die nu al met problemen kampt, maar werk ook aan een collectief, preventief klimaat door ook oog te hebben voor leerlingen die nog geen zorgleerlingen zijn en voor gezinnen waarmee het ogenschijnlijk goed gaat.

  • Les 5: Werk integraal samen

Voor een duurzaam resultaat is het essentieel om breed samen te werken. Volgens Kuik bereik je met een integrale samenwerking van onderwijs, jeugdzorg, instellingen in de wijk en ouders meer dan als school alleen.

Boekje met anekdotes en voorbeelden

Om de vele opgedane inzichten en praktijkervaringen nog breder te delen, verschijnt vanuit het project binnenkort het boekje ‘Kopzorg’ met anekdotes en voorbeelden van de projectleiders samen met onderbouwing van landelijke experts over hoe je vanuit het onderwijs relatief gemakkelijk grote impact kan maken om zwaardere zorg in veel situaties kan voorkomen.

Bron: Consultancy.nl

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics