Home Thema's Inclusief onderwijs Voorzitter van Npuls Lodewijk Asscher hoopt dat digitalisering samenleving inclusiever maakt
Inclusief onderwijs

Voorzitter van Npuls Lodewijk Asscher hoopt dat digitalisering samenleving inclusiever maakt

Voorzitter Asscher van Npuls hoopt dat digitalisering samenleving inclusiever maakt
Nieuws

Lodewijk Asscher houdt zich als voorzitter van de stuurgroep van het Nationaal Groeifondsprogramma Npuls nadrukkelijk bezig met de toekomst van het digitale onderwijs. In een interview met SURF geeft hij aan te hopen dat digitalisering de samenleving inclusiever maakt.

Onderwijs moet ook in toekomst maatschappelijke rol vervullen

Asscher geeft verschillende redenen waarom hij het voorzitterschap van Npuls op zich wilde nemen. Zo vindt hij het belangrijk dat het waardevolle, publiek bekostigde onderwijs ook in de toekomst zijn maatschappelijke rol kan vervullen. Onderwijs moet volgens hem jonge mensen voorbereiden op het burgerschap, zodat zij een passende bijdrage aan de samenleving kunnen leveren. Bovendien moet onderwijs jonge mensen een lerende houding bij brengen.

Eisen en voorwaarden aan AI

Asscher realiseert zich dat AI niet meer weg gaat, maar pleit er wel voor dat de samenleving eisen of voorwaarden stelt hoe instellingen met behoud van onze waarden een sprong voorwaarts maken. Asscher zou graag kansengelijkheid bevorderen en ervoor zorgen dat digitalisering de samenleving inclusiever maakt. Zodat verschillen niet vergroot maar verkleind worden.

Perspectief voor lange termijn belangrijk

Het Npuls-programma is een traject voor acht jaar. Asscher vindt het perspectief voor de lange termijn belangrijk, omdat het laat zien dat het niet om zomaar een ‘traject’ gaat maar om een ambitieus programma dat grote verandering teweeg moet brengen.

Proces bewaken en stakeholders meenemen

Asscher ziet als zijn voornaamste rol om het proces te bewaken en ervoor te zorgen dat alle relevante stakeholders, zoals het ministerie, worden meegenomen. Daarbij wil de stuurgroep van Npuls kwalitatieve ambities aanjagen en zorgen dat ook de student zich gehoord voelt.

Nieuwsgierig zijn naar belangen van anderen

Asscher erkent dat de onderwijs- en ict-vraagstukken bij mbo-instellingen regelmatig anders dan die uit bijvoorbeeld de universitaire wereld. Hij wijst er echter op dat er mede dankzij SURF al sectoroverstijgende successen zijn geboekt. Die successen moeten we volgens Asscher omarmen en ervan leren.

Bij het bespreken van elkaars belangen is volgens Asscher een open houding essentieel. “Er zijn altijd belangen die voor instellingen, organisaties, afnemers en individuen verschillend zijn. Dat is niet nieuw. Daar kunnen we best mee omgaan. Met open communicatie kom je verder en hou je het tempo hoog. Breng de verschillen in kaart en wees nieuwsgierig naar de belangen van anderen.”

Bron: SURF.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Schaduw-ict, de IBP-uitdaging van ChatGPT
Stappenplan voor smartphonebeleid op school
Hoe betrek je als school ouders bij mediawijsheid?