Home Thema's Leesvaardigheid Leeshulp Begeleid hardop lezen is effectieve methodiek
Leesvaardigheid

Leeshulp Begeleid hardop lezen is effectieve methodiek

Achtergrond

De leeshulp Begeleid hardop lezen is een effectieve remediëringsmethodiek, zowel bij individueel aanbieden als bij groepjes van drie leerlingen tegelijk. Dat blijkt uit onderzoek van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Bij deze methodiek leest een leerling een tekst hardop, terwijl een ervaren lezer, bijvoorbeeld een onderwijsassistent, hem begeleidt. Die ervaren lezer stimuleert, helpt, controleert en corrigeert.

De methodiek is beschreven door Henk Blok, Conny Boendermaker en Ron Oostdam van het Lectoraat Maatwerk Primair van de Hogeschool Windesheim Flevoland. Het werd gepubliceerd in november 2011. Over de methodiek zijn ook YouTube-films beschikbaar over lezen in een klein groepje, in 1-op-1 en met een ouder thuis.

Twee experimenten

In het onderzoek van het NRO zijn twee experimenten uitgevoerd onder leerlingen van groep 4 tot en met 6. In het eerste experiment is de leeshulp gedurende twintig minuten één-op-één aangeboden. In het tweede experiment kregen groepjes van drie leerlingen dertig minuten leeshulp. In beide experimenten bleek de leeshulp positief effect te hebben op het technisch lezen. De onderzoekers pleiten ervoor dat zo snel mogelijk met leeshulp wordt begonnen om achterstanden weg te werken, het liefst al in leerjaar 4.

Kanttekeningen

De onderzoekers plaatsen ook enkele kanttekeningen. Zo bleek de geboden leeshulp niet voor alle leerlingen effectief. Van de 86 bij het onderzoek betrokken leerlingen in het tweede experiment hadden er 15 geen baat bij. Voor deze leerlingen, de zogenoemde low responders, is een intensiever traject nodig. Ook is niet aangetoond dat de methodiek een positief effect heeft op begrijpend lezen en de woordenschat.

Meer plezier in lezen

Leerlingen mochten bij dit onderzoek hun eigen boeken lezen. De goed afgestemde aandacht van de onderwijsassistenten had bovendien een positief effect: leerlingen kregen meer plezier in lezen.


Meer weten over het verbeteren van leesvaardigheid of het gebruik van Leesvoortgang binnen Microsoft Teams in de klas? Ga naar het Dossier Leesvaardigheid op Breens.nl.


Bron: NRO

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Met cyberrisicopool als mbo samen risico dragen
Lessen uit ransomware-aanval op British Library