Home Thema's Leesvaardigheid Schermgebruik heeft negatieve invloed op cognitieve ontwikkeling van kinderen
Leesvaardigheid

Schermgebruik heeft negatieve invloed op cognitieve ontwikkeling van kinderen

Schermgebruik heeft negatieve invloed op cognitieve ontwikkeling van kinderen
Nieuws

Veelvuldig schermgebruik en vooral het gelijktijdig gebruik van verschillende digitale media heeft een negatieve invloed op de cognitieve ontwikkeling van kinderen. Ze worden impulsiever, worden cognitief minder flexibel en zijn minder in staat om beslissingen te nemen. Dat blijkt uit een groot Europees onderzoek onder meer dan 8.000 kinderen tussen de 8 en 18 jaar.

Andere negatieve effecten van digitale media voor kinderen

Al eerder was uit onderzoek bekend dat het gebruik door kinderen van digitale media verschillende negatieve effecten heeft zoals:

  • Ongezonde eetpatronen en overgewicht
  • Nadelige invloed op psychologisch welbevinden, schoolprestaties en lichaamsbeeld

In het Europese onderzoek ‘Digital media exposure and cognitive functioning in European children and adolescents of the I.Family study’ wordt een minder bekend aspect onderzocht: de relatie tussen blootstelling aan digitale media en het cognitieve functioneren van kinderen. Daarvoor werden ruim 8000 kinderen in de leeftijd bevraagd. Zij maken gemiddeld drie uur per dag gebruik van digitale media zoals smartphones, pc’s en televisie. Aan het onderzoek deden verschillende Europese onderzoeksinstellingen mee, waaronder de Open Universiteit.

Negatieve effecten van digitale media op cognitieve ontwikkeling kinderen

Het onderzoek toonde drie belangrijke negatieve effecten van digitale media aan op de cognitieve ontwikkeling van kinderen tussen de 8 en 18 jaar:

  • Blootstelling aan smartphones en media-multitasking (gelijktijdig gebruik van verschillende digitale media) heeft een aantoonbaar verband met meer door emotie gedreven impulsief gedrag bij kinderen.
  • Blootstelling aan smartphones en media-multitasking heeft een aantoonbaar verband met cognitieve inflexibiliteit.
  • Blootstelling aan smartphones en media-multitasking leidt aantoonbaar tot een afnemend beslisvermogen.

De studie levert bewijs voor een mogelijk onderliggend mechanisme waardoor blootstelling aan digitale media de cognitieve ontwikkeling en daaraan gerelateerd gezondheidsgedrag van kinderen beïnvloedt. Deze uitkomsten geven aanleiding om ouders, kinderartsen en beleidsmakers te vragen om jongeren te helpen gezonde mediagebruiksgewoonten te implementeren. Zo kunnen kinderen de basis leggen voor het ontwikkelen van een gezonde psychofysiologische veerkracht tegen de waarschijnlijke negatieve impact van de digitale omgeving.

Bron: Open Universiteit.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Schaduw-ict, de IBP-uitdaging van ChatGPT
Stappenplan voor smartphonebeleid op school
Hoe betrek je als school ouders bij mediawijsheid?