Home Thema's Leesvaardigheid Verklaringen voor dalende leesvaardigheid in funderend onderwijs
Leesvaardigheid

Verklaringen voor dalende leesvaardigheid in funderend onderwijs

Achtergrond

Om de dalende leesvaardigheid in het funderend onderwijs weer op peil te brengen, is het belangrijk om (achtergrond)kennis en woordenschat bij de zaakvakken aan te brengen. Dat stellen Anna Bosman en Sezgin Cihangir in een aflevering van de podcast Tjipcast, waarin de vraag centraal staat hoe de dalende leesvaardigheid in het primair en voortgezet onderwijs is te verklaren.

Bosman en Cihangir schreven samen met Martin Bootsma het rapport Dalende ‘Leesvaardigheid’: een herinterpretatie. Bosman is hoogleraar aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Zij stond aan de basis van PWPO. Dit is een volledig universitaire bacheloropleiding voor leerkracht basisonderwijs. Cihangir is directeur van het Nederlands Mathematisch Instituut. Het instituut houdt zich bezig met onderwijs en onderzoek op het gebied van rekenen, wiskunde en taal. Bootsma is leraar, teamleider en medeoprichter van de Alan Turingschool in Amsterdam.

Met hun rapport reageert het trio op het rapport Sturen op begrip, Effectief Leesonderwijs in Nederland, uitgevoerd in opdracht van de commissie voor OCW. Daarin wordt gekeken naar de oorzaken van de afgenomen leesvaardigheid van leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs. Volgens het trio zijn het rapport Sturen op begrip de meest belangrijke oorzaken van de dalende leesvaardigheid onderbelicht, waardoor de adviezen onvolledig zijn.

Verdiepend lezen

Bosman is het met de auteurs van Sturen op begrip eens dat het belangrijkste probleem is dat kinderen niet meer in staat zijn om verdiepend te lezen. Ze constateert dat de auteurs vervolgens erg inzoomen op leesstrategieën. Dat is volgens Bosman echter niet het grootste deel van het verhaal. Om te zorgen dat kinderen verdiepend kunnen lezen, moeten ze verstand hebben van het onderwerp waarover ze lezen. En daar schort het in Nederland aan. Bosman: “We besteden te weinig aandacht aan kennisopbouw. De zaakvakken worden op veel scholen niet of niet goed gegeven, omdat ze niet of facultatief worden getoetst.” Cihangir: “Het gaat niet om technieken om teksten uit te pluizen, maar om een totaalbeeld van de tekst. De teksten moeten bovendien van voldoende niveau zijn, zodat kinderen cognitief worden uitgedaagd.”

Beluister de podcast
Over Tjipcast

In Tjipcast gaat podcastmaker Tjip de Jong op zoek naar verrassende antwoorden en nieuwe perspectieven op vragen die hem bezighouden.


Meer weten over het verbeteren van leesvaardigheid of het gebruik van Leesvoortgang binnen Microsoft Teams in de klas? Ga naar het Dossier Leesvaardigheid op Breens.nl.


Bron: Tjipcast

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Met cyberrisicopool als mbo samen risico dragen
Lessen uit ransomware-aanval op British Library