Home Thema's Leven lang ontwikkelen Ervaring Fontys Hogescholen met flexibilisering deeltijdonderwijs
Gepersonaliseerd leren

Ervaring Fontys Hogescholen met flexibilisering deeltijdonderwijs

mediawijsheid
Nieuws

Van 2016 tot en met 2020 deden 37 van de 80 deeltijdopleidingen van Fontys Hogescholen mee aan een pilot met het flexibiliseren van het onderwijsaanbod. De ervaringen zijn gebundeld in het Fontys Flex magazine.

“Tot die tijd waren de deeltijdopleidingen eigenlijk een kopie van de voltijdvariant”, zegt Hans Dekker, programmadirecteur Flexibilisering Deeltijdopleidingen bij Fontys. “Hetzelfde aanbod, maar dan in een snelkookpan. Daarbij ga je voorbij aan de kennis en ervaring die werkenden of werkzoekenden al hebben opgebouwd.” Vrijstellingen waren er wel, maar alleen op basis van behaalde diploma’s, niet op basis van al verworven competenties.

Binnen de pilot werden vaste programma’s losgelaten en kreeg de studerende professional de ruimte om een eigen leerroute te kiezen. Daarmee werd niet het programma sturend voor het leren, maar wat er bereikt moet worden. En dat biedt voordelen, aldus Dekker: “Daardoor is het mogelijk om meer recht te doen aan eerdere leerervaringen en worden persoonlijke leertrajecten mogelijk. Ook kan de professional al tijdens de opleiding een bijdrage leveren aan vernieuwing van de praktijk.”

Fontys Hogescholen wil de waardevolle ervaringen graag delen en heeft er daarom een magazine van gemaakt, het Fontys Flex magazine. Elphi Nelissen, lid van het CvB van Fontys nam het eerste exemplaar van het magazine met enthousiasme in ontvangst. “Als we met z’n allen roepen dat iedereen een leven lang moet leren, dan is het aan ons als onderwijsinstelling om dat mogelijk te maken. Met flexibel onderwijs speel je in op die behoefte. Nog te vaak merken we dat een deeltijdopleiding moeilijk te combineren is met een fulltimebaan of met het ouderschap. Mensen met een drukke baan, mensen met kinderen, maar ook mantelzorgers hebben straks door de flexibilisering van onze opleidingen de mogelijkheid om hun eigen route naar een hbo-diploma te bepalen.”

Het magazine vormt het slot van het experiment, maar is tevens het startpunt van de verdere flexibilisering van overige opleidingen van Fontys. Nelissen: “Het doel is dat uiteindelijk al onze opleidingen, zowel voltijd als deeltijd, flexibel(er) worden ingericht. Soms gaat dat als vanzelf, een andere keer kost dat meer tijd. Maar dat studeren aan Fontys de komende jaren nog flexibeler wordt, dat staat als een paal boven water.” 

Bron: Fontys

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Digitale veiligheid van Nederland staat op het spel
De voordelen van een metaversum in het onderwijs
Genomineerden beste ICT-project in het onderwijs