Home Thema's Leven lang ontwikkelen Hoe je met CRM een levenslange relatie opbouwt met studenten
Leven lang ontwikkelen

Hoe je met CRM een levenslange relatie opbouwt met studenten

Blog

Een leven lang ontwikkelen vraagt om een lange relatie tussen student en onderwijsinstelling. Een student wil immers weten welke ontwikkelbehoefte er bij welke onderwijsinstelling(en) kan worden vervuld. En als onderwijsinstelling moet je weten welke onderwijsbehoeften er bestaan én ontstaan binnen jouw doelgroep. Voltijd- en deeltijdstudenten die hun hele carrière bij de onderwijsinstelling zullen terugkeren. Voor opleidingen, cursussen en andere leermodules. Hoe pak je dat aan? Met een CRM-systeem.

Met behulp van een CRM-systeem houd je als onderwijsinstelling (oud-) studenten op de hoogte van ontwikkelingen binnen de organisatie en binnen het vakgebied waarin je studenten opleidt. De manieren waarop dit gebeurt zijn divers, denk bijvoorbeeld aan:

  • Een overzicht van de opleidingen die je toevoegt. Of nieuwe lesmogelijkheden die worden aangeboden.
  • Startdata van nieuwe cursussen. Inspanningen die je als organisatie levert om een leven lang ontwikkelen voor iedereen optimaal te faciliteren.

En als onderwijsorganisatie blijf je op jouw beurt op de hoogte van de ontwikkelingen die spelen in het (professionele) leven van je studenten. Hierbij kun je denken aan:

  • Welke opleidingen worden er gevolgd?
  • Welke carrière-switches worden overwogen?
  • Welke ontwikkelbehoeften bestaat er en waar liggen kansen voor de onderwijsinstelling voor het aanbieden van nieuwe modules.

Allemaal waarde die aan de onderwijsorganisatie kan worden toegevoegd met behulp van een duidelijke CRM benadering binnen de Digitale Campus. Vanuit de visie: de student centraal op weg naar gepersonaliseerd leren.

“Je moet nadenken over wat je studenten te bieden hebt vanaf het moment dat ze de schoolbanken verlaten. Zoek naar datgene waar jij als onderwijsinstelling over beschikt en zij ook écht iets aan hebben. ”

Onderwijsinstellingen laten kansen liggen

Uit de Alumni Monitor, uitgevoerd door onderzoeksbureau Markteffect, blijkt dat onderwijsinstellingen nog te weinig doen om oud-studenten duurzaam aan zich te binden. Slechts 19% van de ruim 1.500 ondervraagde alumni is van mening dat zijn of haar onderwijsinstelling er voldoende aan doet om een band op te bouwen met haar oud-studenten.

En dat is zonde. De student die nu met een diploma de deur uitloopt, is vanuit het oogpunt van een leven lang ontwikkelen namelijk de student die morgen weer een module, opfriscursus of omscholingsopleiding komt volgen. Veel vakgebieden zijn nu continu in ontwikkeling, de wereld verandert mede door technologische ontwikkelingen in record tempo. Niet eerder was het zo relevant om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen in specifieke vakgebieden. Voor onderwijsinstellingen valt hier nog een wereld te winnen.

Bied studenten bijvoorbeeld de mogelijkheid om een lokaal te ‘lenen’, wanneer iemand daar vanuit zijn werk behoefte aan heeft. Of verzorg een compleet ingerichte werkplek voor hem of haar, en biedt studenten de mogelijkheid om op school te komen werken wanneer ze dat willen. Kortom: zoek naar een win-winsituatie. Je moet nadenken over wat je je studenten te bieden hebt vanaf het moment dat ze de schoolbanken verlaten en aan het werk gaan. Zoek naar datgene waar jij als onderwijsinstelling over beschikt en waar zij ook écht iets
aan hebben.

Zo ga je aan de slag met CRM

Een goed ingericht CRM systeem geeft de kans om een warme band op te bouwen en te onderhouden met studenten en oud-studenten. Zo blijf je op de hoogte van ontwikkelbehoeften en kan hierop worden geacteerd. Wil je als onderwijsinstelling hiermee aan de slag? Dan heb je
eerst drie belangrijke knopen door te hakken:

  1. Maak afspraken over hoe u alumni kan binden aan de organisatie. Dat plan is erop gericht om in contact te blijven met oud-studenten: de doelgroep voor een leven lang ontwikkelen.
  2. Bedenk: wat wil je met CRM bereiken? Welke doelgroepen zet je centraal? Draait het om zelf op de hoogte blijven? Om hen op de hoogte brengen? Of om allebei?
  3. Bepaal welke studentgegevens je nodig hebt om een eigen CRM in te richten. Denk ook goed na over hoe je studenten ervan overtuigt dat het delen van data noodzakelijk is voor maatwerk.
Open Universiteit beschikt over een circulaire student journey

De Open Universiteit beschikte over een gefragmenteerd IT-landschap en had de ambitie om de complete IT-infrastructuur opnieuw in te richten. Met Dynamics 365 als CRM-platform; een belangrijk onderdeel voor het realiseren van een leven lang ontwikkelen binnen de universiteit. In dit traject waren de bestaande processen binnen de onderwijsinstelling leidend. Hoe buig je daarmee de student journey om, van lineair naar circulair? Het realiseren van een leven lang ontwikkelen was daarbinnen altijd het einddoel; de IT-omgeving werd aangepast aan dat doel.

Dankzij deze manier van denken beschikt de Open Universiteit nu over een geïntegreerd CRM-systeem waarmee ze de relatie met de klant behouden (student en oud-student), relevante data verzamelen én die gegevens weer gebruiken om de bedrijfsvoering en het onderwijsaanbod constant mee te optimaliseren. En daar plukt de onderwijsinstelling in de toekomst ongetwijfeld de zoete vruchten van.

Onderdeel van de digitale campus

Een CRM-systeem maakt integraal onderdeel uit van het IT-landschap, dat je nodig hebt om als onderwijsinstelling flexibel onderwijs en een leven lang ontwikkelen te kunnen faciliteren. Wij noemen dat de digitale campus.

In de whitepaper Digitale Campus voor een Leven Lang Ontwikkelen bespreken experts de noodzakelijke bouwstenen en geven zij advies over de te zetten stappen met betrekking tot de digitale transformatie aan de hand van een krachtig transformatiemodel.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Solution Advisor bij Breens Network
Trending topics
Zo weet je zeker, dat je veilig mailt (volgens de AVG)
Kabinet pakt regie op digitalisering
Toekomstperspectief op digitaal toetsen en beoordelen