Home Thema's Leven lang ontwikkelen Summa & bedrijf ontwikkelt klantgerichte aanpak voor leven lang ontwikkelen
Leven lang ontwikkelen

Summa & bedrijf ontwikkelt klantgerichte aanpak voor leven lang ontwikkelen

Achtergrond

Summa & Bedrijf is een mbo-opleider voor volwassenen in de regio Brainport Eindhoven. Ze hebben daarbij ook een maatschappelijke opdracht aangaande leven lang ontwikkelen (LLO). Omdat de LLO-processen verschillen met die van het reguliere onderwijs, is een ketengroep opgericht om een klantgerichte aanpak specifiek voor LLO te ontwikkelen.

Summa & Bedrijf ondersteunt (potentiële) werknemers een leven lang bij hun duurzame ontwikkeling en helpt bedrijven om (toekomstige) medewerkers duurzaam inzetbaar te houden. De ketengroep is opgericht om zowel mens als bedrijf bij een LLO-opleidingsvraag een zo goed mogelijke klantervaring mee moet geven. Onder meer door er voor te zorgen dat de accountmanagers extern veel klanten kunnen bezoeken en dat ze minder tijd besteden aan de interne organisatie.

Om dat voor elkaar te krijgen brengt Summa & Bedrijf met behulp van de online tool MORA Onderwijskwaliteit de LLO-workflow in kaart en benoemt het de bijbehorende rollen bij de processen. Daarbij kijkt men specifiek naar waar LLO in de processen nog onvoldoende is opgenomen of afwijkt t.o.v. het reguliere onderwijs.

Het traject tot nu toe heeft al een aantal generieke inzichten opgeleverd.

  • Je moet continu de interactie borgen tussen applicaties, processen en organisatie van LLO. Als je een element niet doet, stagneert je implementatie en opschaling.
  • Taal is van (groot) belang. Veel begrippen hebben in het reguliere onderwijs een bepaalde betekenis gekregen. Deze betekenis heeft bijvoorbeeld een basis in wet- en regelgeving die niet op LLO-trajecten van toepassing is. Gevaar is dat door het gebruik van dezelfde woorden er onvoldoende ‘ruimte’ wordt gemaakt voor een succesvolle aanpak van LLO.
  • De verschillen tussen de reguliere en de LLO-situatie doen zich met name voor aan de voorkant, het vraaggestuurd maken van een aanbod/offerte en businesscase. En aan de achterkant, in de nazorg en het relatiebeheer.
  • Voor de onderwijsketen zijn er geen relevante verschillen gevonden.

Bron: Kennispunt MBO

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Drie lessen van een sectorbrede cybercrisisoefening