Home Thema's Leven lang ontwikkelen Universiteit Twente geeft ambities Lifelong Learning vorm
Leven lang ontwikkelen

Universiteit Twente geeft ambities Lifelong Learning vorm

Nieuws

De Universiteit Twente wil op het gebied van Lifelong Learning (LLL) één van de grote spelers binnen Europa worden. Daarom is het ontwikkelen van een LLL-profiel een van de hoofddoelen van de UT-visie Shaping2030. Inmiddels is er een programmamanagementteam om de ambities vorm te geven.

Met LLL wil de UT werknemers van bedrijven de kans bieden nieuwe en actuele kennis op te doen én zelf ook verder komen. De ambitie is onlangs bekrachtigd door het College van Bestuur en de Universiteitsraad. LLL bij UT heeft als doel het versterken van de positie van de UT op het aanbod in de regio, mogelijk in samenwerking met Saxion en het ROC van Twente. Op Europees niveau is de UT al betrokken bij grote LLL-initiatieven zoals de ECIU University.

LLL-ambities

In een interview met Universiteit Twente geven Maarten van Steen en Maaike Endedijk namens het programmamanagementteam uitleg over de invulling van de LLL-ambities van UT. Van Steen: “Op de kortere termijn gaat het vooral om het regelen van ondersteuning, het faciliteren en het aanjagen van LLL-initiatieven van de faculteiten. Onderzoekers en docenten die LLL inhoudelijk vormgeven, kunnen zich daardoor beter focussen op de inhoud, minder op de vorm. We willen te allen tijde voorkomen dat LLL door UT’ers wordt gezien als iets wat erbij komt.” Belangrijk volgens Van Steen is daarnaast dat UT met LLL niet alleen wil brengen maar ook halen: “We willen kennis van buitenaf de UT intrekken vanuit strategische partnerschappen met bedrijven en overheden. LLL slaagt alleen als we met z’n allen de intrinsieke waarde ervan inzien.”

Leren ‘aanzetten’

Endedijk wijst erop dat de UT moet loskomen van het traditionele cursorisch denken. “De aandacht binnen ons onderwijs gaat nog te veel naar het instructiegedeelte. Er is nog relatief weinig aandacht voor het ontwerpen van iets wat juist buiten die instructieperiode gebeurt. De inspanning moet bij de lerende zitten, bij de professional. Als UT’ers moeten we de rol pakken van facilitator van dat leerproces, we moeten dat leren ‘aanzetten’. Zo komen we verder.”

Bron: Universiteit Twente

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Drie lessen van een sectorbrede cybercrisisoefening