Home Thema's Onderwijsinnovatie AI in het onderwijs: wat hebben we geleerd in 2023?
Onderwijsinnovatie

AI in het onderwijs: wat hebben we geleerd in 2023?

AI in het onderwijs wat hebben we geleerd in 2023
Achtergrond

AI is in een paar jaar van ‘toekomst’ via ‘leuke gimmick’ inmiddels een ‘bruikbaar gereedschap’ geworden. Maar wat betekent dit voor AI in het onderwijs? Vernieuwenderwijs zette het op een rijtje.

AI nu nog gebaseerd op domme algoritmes

De algoritmen die AI gebruikt (Large Language Models, LLM) zijn al vanaf 2017 beschikbaar. Dit blijven echter ‘domme’ algoritmes, omdat ze alleen antwoord geven op bestaande vragen. Ze baseren zich namelijk op aanwezige data in het systeem.

Het verschil tussen 2017 en 2023 is met name de data waarop het getraind is en de enorme hoeveelheid rekenkracht die wordt gebruikt. AI is sneller en omvangrijker geworden, maar nog niet slimmer. AI kan nog geen antwoord geven op een nieuw probleem of fenomeen.

De volgende stap: AI die kan redeneren

Achter de schermen wordt gewerkt aan een volgende stap: AI die kan redeneren. Daarmee kan het zelf oplossingen bedenken voor problemen en onderzoek doen. Op die manier zorgt AI voor nieuwe kennis in plaats van recycling van bestaande kennis. In de snelste voorspellingen wordt dit moment voorzien tussen 2026 en 2029.

Gevolgen van slim AI voor het onderwijs

Als een groot gedeelte van het werk wordt gedaan door een slimme bot, is de vraag waartoe we leerlingen en studenten opleiden. Daarmee hangen een aantal thema’s/vervolgvragen samen:

  • Hebben we nog wel een computer nodig als AI fungeert als een slimme digitale assistent en ook de complexere taken van ons overneemt?
  • Moet je zelf nog leren lezen en schrijven als een device straks alles voor je kan schrijven en het geschrevene kan voorlezen of vertalen?
  • Wordt slimme technologie in plaats van een hulpmiddel straks een praktische collega, met wie we ook nog een relatie kunnen opbouwen?
  • Is school nog wel nodig? Waar leer en studeer je voor als kennis overal op te roepen is, en er een enorme hoeveelheid rekenkracht ingezet wordt om continu complexe problemen op te lossen.
  • Welke vaardigheden zijn er nog nodig, welk toekomstperspectief is er?

Volgens het artikel is het goed om trends door te denken en deze vragen te stellen. Je ideeën over de toekomst zeggen namelijk ook veel over je huidige visie.

Bron: Vernieuwenderwijs.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Schaduw-ict, de IBP-uitdaging van ChatGPT
Stappenplan voor smartphonebeleid op school
Hoe betrek je als school ouders bij mediawijsheid?