Home Thema's Onderwijsinnovatie Bereidheid en zorgen bij scholen over onderwijs aan Oekraïense leerlingen
Onderwijsinnovatie

Bereidheid en zorgen bij scholen over onderwijs aan Oekraïense leerlingen

Nieuws

Bijna alle scholen in Nederland zijn bereid om Oekraïense leerlingen onderwijs te bieden. Wel zijn er bij drie op de vijf scholen zorgen over het personeelstekort, de taalbarrière, eventuele trauma’s ruimtegebrek in de school. Dat blijkt uit een peiling van de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS) onder ruim 700 schooldirecteuren. De AVS is de beroepsorganisatie van én voor leidinggevenden in het basis-, voortgezet en speciaal onderwijs in Nederland.

Enkele cijfers uit het onderzoek:

  • 95 procent van de scholen is bereid Oekraïense leerlingen onderwijs te bieden.
  • 60 procent van de scholen heeft zorgen over het personeelstekort, de taalbarrière, eventuele trauma’s ruimtegebrek in de school.
  • Op 15 procent van de basisscholen hebben zich al gemiddeld 3 Oekraïense leerlingen gemeld: in totaal 3500 leerlingen.
  • Van de 3500 Oekraïense leerlingen gaat 40 procent naar een nieuwkomersschool of voorziening binnen het schoolbestuur of samenwerkingsverband; eveneens 40 procent stroomt in bij een reguliere basisschool; bijna 20 procent van de scholen zoekt nog naar een goede oplossing of wacht nog op een antwoord van schoolbestuur of gemeente.

AVS-voorzitter Ingrid Doornbos is enthousiast over de bereidwilligheid van de scholen, maar roept ook gemeenten en besturen op hun rol te pakken. “Het is geweldig om te zien dat er in het onderwijs zo’n grote bereidheid is om te helpen. Scholen kunnen dit niet alleen en moeten hierin ondersteund worden. Soms zijn besturen en gemeenten hierin nog zoekende. Het is belangrijk dat er snel duidelijkheid komt en dat schoolleiders worden betrokken. Het is ongelofelijk belangrijk dat gemeenten op tijd duidelijkheid geven aan scholen wat ze wel of niet van elkaar kunnen verwachten. Gemeenten zijn verantwoordelijk om te zorgen dat alle leerlingen naar school kunnen. Om te zorgen dat de opvang en het onderwijs goed verloopt is het van groot belang dat schooldirecteuren vanaf het begin worden betrokken in deze gesprekken.”

Uit het onderzoek blijkt dat scholen ook op andere manieren bezig zijn met de Oekraïne. Zo is er op negen van de tien scholen bijzondere aandacht geweest in de lessen en waren er op meer dan de helft van de scholen acties om geld op te halen of spullen in te zamelen.

Vluchtelingen

Tenslotte kwamen er uit het onderzoek ook cijfers naar voren over vluchtelingenkinderen en scholen:

  • Op meer dan de helft van de scholen zijn vluchtelingenkinderen uit andere landen.
  • De vluchtelingenkinderen komen voornamelijk uit Syrië, Afghanistan, Eritrea, Somalië, Irak, Iran en Turkije.
  • Op diverse scholen zijn er leerlingen uit meer dan 20 landen; op sommige scholen zijn zelfs meer dan 50 nationaliteiten vertegenwoordigd.
  • Bij driekwart van de scholen zijn er bovenschools, binnen het samenwerkingsverband of de gemeente al voorzieningen voor deze nieuwkomersgezinnen ingericht.
  • Ruim 60 procent heeft contact of ondersteuning van een taalklas of taalschool.
 Samenwerking

Over de samenwerking tussen reguliere scholen en nieuwkomersscholen zijn de meningen bij de schooldirecteuren verdeeld: een meerderheid vindt het een goed idee, een derde kiest voor alleen de nieuwkomersscholen en een op de tien voor alleen de reguliere scholen.

Bron: AVS.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Hoe richt je met technologie onderwijs flexibel in?