Home Thema's Onderwijsinnovatie Basisschoolleerlingen leren beter samen met robot
Gepersonaliseerd leren

Basisschoolleerlingen leren beter samen met robot

Achtergrond

Basisschoolkinderen in regulier en speciaal onderwijs maken vorderingen als ze leren sámen met een robot. Dat ontdekten Daniel Davison en Bob Schadenberg, die beiden op 30 april promoveerden op vergelijkbaar onderzoek aan de Universiteit Twente. Beiden gebruikten de sociale robot Zeno van Hanson Robotics.

Individueel feedback op leerprocessen

Davison liet Zeno vier maanden zelfstandig werken op de Montessori basisschool Het Zeggelt in Enschede, met kinderen van zes tot negen jaar. De Zeno robot was in staat om individueel feedback te geven op taken en leerprocessen. Een sociale robot kan volgens Davison helpen bij het veranderen van de mindset met betrekking tot het leerproces, bijvoorbeeld bij het maken van fouten. In de studie van Davison zijn twee condities met elkaar vergeleken. In de controle-conditie werkten de kinderen met een computersysteem die gecontroleerd werd door een tablet. In de experimentele conditie werkten de kinderen met hetzelfde computersystem, maar nu was dit systeem uitgebreid met de Zeno-robot.

Davison: “Onze robot Zeno is, zover ik weet, de eerste robot die zo lang – vier maanden – zelfstandig in een klas heeft gewerkt. De resultaten laten onder andere zien dat sociale robots potentie hebben om naast het leren ook de mindset van kinderen te verbeteren ten opzichte van hun eigen leerproces en intelligentie.”

Autistische Spectrum Conditie

Schadenberg onderzocht op speciale scholen in Nederland, het Verenigd Koningrijk, en Servië of een robot kinderen met een Autistische Spectrum Conditie (ASC; hierna ‘autisme’) kan ondersteunen bij het leren. Zeno werd daar ingezet als hulpmiddel bij het leren in de begeleiding met een leerkracht of therapeut. Het ging hier om autistische kinderen die veel ondersteuning nodig hebben, en waarvan sommige weinig gesproken taal begrijpen of zelf niet kunnen spreken. Door erg eenvoudige taal te gebruiken, en een alternatieve communicatie met de robot te bieden via een tablet, konden deze kinderen het lesprogramma volgen.

Een belangrijk element in het gedrag van de robot was dat deze erg voorspelbaar was. Voorspelbaarheid is een belangrijk concept binnen autisme. Vaak hebben autistische kinderen moeite met veranderingen. Daardoor hebben zij een voorkeur voor een voorspelbare omgevingen. Waar mensen soms moeilijk te voorspellen zijn in hun gedrag, kunnen we een robot zo programmeren dat deze wel erg voorspelbaar is. Het onderzoek van Schadenberg laat zien dat de kinderen significant meer aandacht hadden voor de taak wanneer de robot voorspelbaar gedrag vertoonde.

Een robot kan dus een nuttig hulpmiddel zijn voor therapeuten of leerkrachten om de beginselen van sociale vaardigheden mee te oefenen en leren doordat ze minder aandacht hoeven te schenken aan het ontcijferen van onvoorspelbaar gedrag en zich meer kunnen richten op het leermateriaal zelf. Het onderzoekt benadrukt ‘de beginselen van sociale vaardigheden’, want uiteindelijk zullen de kinderen deze vaardigheden ook moeten kunnen toepassen in de interactie met (onvoorspelbare) mensen. Schadenberg: “Aan de hand van onze resultaten kunnen we nu gerichter robots ontwikkelen die de individuele verschillen van de kinderen in acht nemen.”

De onderzoeken zijn uitgevoerd door onderzoekers van de vakgroep Human Media Interaction van de faculteit Electrical Engineering, Mathematics and Computer Science (EEMCS) van de Universiteit Twente.

Lees hier het persbericht van de Universiteit Twente over de promoties. Lees hier een artikel van Computable over de onderzoeken.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Whitepaper: Naar een veiligere, hybride onderwijsomgeving
Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks kennis en inspiratie over digitalisering en innovatie in het onderwijs in je mailbox.

Door op de button te klikken, meld je je aan voor de nieuwsbrief en ga je akkoord met de voorwaarden van Breens.

Bedankt voor je aanmelding voor de nieuwsbrief van Breens.nl, het kennis- en inspiratieplatform voor onderwijsprofessionals. Je ontvangt binnenkort de eerstvolgende editie in je mailbox.  We wensen je veel leesplezier! Het team van Breens.nl