Home Thema's Onderwijsinnovatie Bewustwording en cultuurverandering door data-ondersteunend onderwijs
Onderwijsinnovatie

Bewustwording en cultuurverandering door data-ondersteunend onderwijs

Achtergrond

Data-ondersteunend onderwijs heeft in de afgelopen jaren bij het Friesland College voor meer bewustwording en cultuurverandering gezorgd. Sterker nog, op hun school kunnen de onderwijsteams al bijna niet meer zonder hun data-ondersteunende teamdashboards. Dat stellen informatiemanager Henk Kuiper en innovatiebegeleider Ashwin Brouwer in een interview in het interactief magazine Doorpakkers.

Onderwijsteams bij het Friesland College gebruiken sinds 2019 teamdashboards. De teamdashboards bevatten verschillende soorten informatie:

  • Teamrelevante informatie zoals studentinformatie, personeelsgegevens en financiële indicatoren.
  • Andere relevante informatie zoals de JOB monitor (het landelijke studententevredenheidsonderzoek in het mbo), de benchmark mbo (hoe scoort het Friesland College ten opzichte van andere scholen) en HR-gegevens (bijvoorbeeld fte-verdeling in een team).

Verder wordt via Microsoft Power BI relevante informatie over studenten zoals studievoortgang en risico’s op uitval inzichtelijk gemaakt voor onderwijsteams. De informatie helpt volgens Brouwer bij het invullen van de resultaatverantwoordelijkheid die bij onderwijsteams is belegd.

Docententeams gebruiken de teamdashboards vooral bij audits en zelfevaluaties. Kuiper en Brouwer helpen de teams bij het interpreteren van de informatie in de dashboards.

Benchmark- en gespreksinstrument

Kuiper en Brouwer zien dat data-ondersteund onderwijs in de afgelopen jaren bij het Friesland College voor meer bewustwording en cultuurverandering heeft gezorgd. Daarbij gebruikt de directie teamdashboards als meetinstrument en is het voor de onderwijsteams vooral een benchmark- en gespreksinstrument. Volgens Kuiper en Brouwer gaat het niet om de harde cijfers, maar om het gesprek dat je vervolgens met elkaar voert: Wat gebeurt er? Welke trends zie je? Wat is nodig?

Vijf inzichten

Het inzetten van teamdashboards heeft het Friesland College onder meer de volgende inzichten opgeleverd:

  • Betere analyse, meer aandacht voor en meer sturing op hoe je als school het studiesucces kunt vergroten.
  • Financiën en HR maken data meer openbaar en inzichtelijk. Dit heeft geleid tot een strategische personeelsplanning, waarin bijvoorbeeld duidelijk zichtbaar is dat leeftijden oplopen en dat uitstroom en ziekteverzuim toenemen. Daar kan nu op gehandeld worden.
  • Het kostenbewustzijn is toegenomen, omdat teams nu inzicht hebben in inkomsten (zoals NPO-gelden) en uitgaven tot op factuurniveau.
  • Het aantal printopdrachten (miljoenen printjes per jaar) is flink afgenomen. Voor onderwijsteams waren de gigantische hoeveelheid printopdrachten een eyeopener.
  • Direct effect van het print-inzicht was dat scholen van het Friesland College de omslag maakten naar meer gebruik van digitale leermiddelen. Er is ingezet op bring your own device.
Over Doorpakkers

Het magazine Doorpakkers is een uitgave van het programma Doorpakken op digitalisering, waarbij docenten, beleidsmedewerkers en andere betrokkenen van 37 mbo-scholen en overkoepelende organisaties samenwerken aan kennisontwikkeling en tools om mbo-scholen, de mbo-sector en de arbeidsmarkt verder te helpen.

Bron: Doorpakkers (pagina 26 en 27)

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Stijging ransomware aanvallen in het onderwijs
Zakkie alternatief voor mobieltjesverbod in onderwijs
Gelijke kansen in het onderwijs voor 3000 leerlingen met sociale robots