Home Thema's Onderwijsinnovatie Bij integratie van technologie in onderwijs moeten docenten hun ‘circle of influence’ aanspreken
Onderwijsinnovatie

Bij integratie van technologie in onderwijs moeten docenten hun ‘circle of influence’ aanspreken

Achtergrond

Fleur Prinsen, lector digitale didactiek aan Hogeschool Rotterdam, merkt dat docenten die technologie willen integreren in hun onderwijs vaak afhankelijk zijn van anderen binnen hun onderwijsorganisatie en dat het veranderen van de huidige manieren van werken soms op weerstand stuit. Daarom roept ze in een interview met Marius van Zandwijk voor Kennisnet docenten op hun ‘circle of influence’ aan te spreken of uit te breiden.

Prinsen geeft ook aan hoe docenten dat kunnen doen. Zo kunnen ze invloed uitoefenen door samen te werken met applicatieontwikkelaars, bijvoorbeeld door feedback en suggesties te geven voor de producten. De softwareontwikkelaars zouden volgens Prinsen op hun beurt meer moeten leren over manieren waarop het leren en doceren kan worden ondersteund en zich de vraag moeten stellen of hun producten pedagogisch en didactief bruikbaar zijn.

Bij de integratie van ICT in het onderwijs staat volgens Prinsen centraal dat je het handelen als docent moet kunnen verrijken of versterken, en dat het ondersteunen van het leerproces altijd centraal staat. Bij het verbinden van professionaliseren en innoveren kan volgens Prinsen een onderzoekende houding helpen. Prinsen: “Voor echte innovatie is durf nodig, doorzettingsvermogen, en de gevoelde noodzaak om aannames te checken.”

Ze wijst er ook op dat innovaties soms onbedoelde of onvoorziene effecten kunnen hebben bij opschaling of op langere termijn. Daarom pleit Prinsen voor structureel begeleiden met flankerend onderzoek wanneer onderwijsleertechnologie op grotere schaal wordt ingezet. Ook is ze een voorstander van samenwerking in multidisciplinaire teams omdat het combineren van inhoudelijke kennis, pedagogisch-didactische kennis, technologische kennis en kennis van de context waarin de vernieuwing plaatsvindt een te grote opgave is voor een individuele docent. Door die samenwerking kan de kennis die in de overlap van deze vier kenniselementen ligt verder ontwikkeld worden.

Bron: Kennisnet.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Zo weet je zeker, dat je veilig mailt (volgens de AVG)
Kabinet pakt regie op digitalisering
Toekomstperspectief op digitaal toetsen en beoordelen