Home Thema's Onderwijsinnovatie Bij XR in mbo is innoveren proberen
Onderwijsinnovatie

Bij XR in mbo is innoveren proberen

MBO-Digitaal-Onderwijs-Innovatie-XR
Achtergrond

Innoveren is proberen. Daarbij zijn de toverwoorden ‘doen en delen’. Dat is de voornaamste tip van Dimitri van Dillen, mbo-leraar van het jaar, voor docenten die met XR in mbo willen beginnen. Hij adviseert docenten ‘gewoon’ te beginnen en het niet alleen aan de school over te laten.

XR in mbo

Dimitri van Dillen ziet dat innovatie vaak blijft steken bij het digibord en dat voordragen uit een boek nog steeds de dominante lesmethode is. Hoopgevend aldus Van Dillen is dat je ook bij XR in mbo het aantal lesmethodes met adaptieve lesmiddelen ziet toenemen. “We zijn alleen nog niet op het punt waar XR breed geïntegreerd wordt.

Verschillen in vakken en opleidingen

Volgens Van Dillen zijn de verschillen tussen vakken en opleidingen groot. Zo wordt met name bij Zorgtechnologie veel uitgeprobeerd, terwijl bij andere afdelingen vrijwel niets met technologie wordt gedaan. Voor Van Dillen blijft intrinsieke motivatie bij docenten om studenten op te leiden voor de toekomst het belangrijkste ingrediënt voor innovatie. Van Dillen: “Het vertrekpunt moet zijn: hoe help ik de student verder? Technologie is daarbij slechts een instrument.”

Virtuele winkel

Van Dillen is Retail-docent op het ROC van Twente. Voor zijn eigen opleiding maakt hij gebruik van een virtuele winkel, waar studenten met een VR-experience thuis of op hun mobiel kunnen oefenen met klantrelaties. Met de VR-module kunnen ze direct de uitwerking van hun gedrag op de klant evalueren en het scenario desgewenst overdoen. Daarbij kunnen ze zo vaak oefenen als nodig en zo gericht werken aan hun vaardigheden.

Van Dillen, die voor de module steun kreeg van ‘zijn’ directeur, vindt dat in het beroepsonderwijs veel meer met elkaar gedeeld moet worden. Alle retail-studenten hebben hier wat aan. Als andere scholen dit met andere opleidingen doen, verwacht Van Dillen dat XR in het onderwijs een hoge vlucht gaat nemen.

Adoptiesnelheid

Van Dillen ziet in de praktijk dat er grote verschillen zijn in de adoptiesnelheid van zowel studenten als docenten bij nieuwe XR-technologieën. Hij ziet dat studenten enthousiast zijn over XR en vindt dat we dat enthousiasme moeten vasthouden. Tegelijkertijd moet de inzet van XR ook gedoseerd worden. Soms willen studenten klassikaal les. Van Dillen pleit daarom voor blended learning en niet voor of-of.

Van Dillen ziet mooie ontwikkelingen, onder meer bij bouwtekenen. Ook bij de installatieietechniek zie hij mogelijkheden, bijvoorbeeld voor cv-monteurs die met een ‘bril’ studenten voordoet hoe ze een cv-ketel kunnen repareren.

Tips

Van Dilllen vindt dat innoveren proberen is en dat doen en delen toverwoorden zijn voor docenten die met XR willen beginnen. “We hoeven niet allemaal opnieuw het wiel uit te vinden.”

Bron: MBO Digitaal.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Met cyberrisicopool als mbo samen risico dragen
Lessen uit ransomware-aanval op British Library
Vlaamse scholen boeken opnieuw digitale vooruitgang