Home Thema's Onderwijsinnovatie IT-dienstverlener Cegeka en Dutch Innovation Factory verbinden onderwijs en praktijk
Onderwijsinnovatie

IT-dienstverlener Cegeka en Dutch Innovation Factory verbinden onderwijs en praktijk

Praktijkcase

Bij de Dutch Innovation Factory in Zoetermeer werken studenten van de Haagse Hogeschool in een Community samen met bedrijven en de gemeente Zoetermeer aan innovaties op gebieden als cybersecurity, smart mobility en big data. Cegeka is een van de bedrijven die deelneemt aan de Community. Adviseur Rik van der Zee van Cegeka vertelt op www.consultancy.nl waarom de IT-dienstverlener zoveel waarde hecht aan de samenwerking en DIF-communitymanager Bernard Groen vertelt op welke manier Cegeka bijdraagt aan de Community.

Hoezeer de opleiding aan kan sluiten bij de praktijk, wees corona uit. Studenten van de opleiding Innovative Development waren bezig met de implementatie van een Internet of Things oplossing binnen de DIF. Ze besloten door corona over te schakelen naar een oplossing voor de anderhalve meter binnen de DIF. Het resultaat: sensoren die bijhouden wanneer iemand een ruimte in- of uitloopt, gekoppeld aan een app die laat zien hoe druk het in de ruimtes is, en of het nog veilig is die te betreden.

Het is een van de voorbeelden van de samenwerking tussen de DIF en Cegeka. Van der Zee legt uit hoe die samenwerking eruitziet: “We zijn vaak in het DIF-gebouw om mee te denken over het onderwijs van de Haagse Hogeschool, en we delen met de Community kennis in de vorm van workshops en presentaties, omdat we graag ‘in close cooperation’ werken, zowel met onze klanten als partners en leveranciers als de studenten. Daarnaast verzorgen we workshops in ons IoT-lab op de Dutch Innovation Factory en maken we gebruik van de ruimtes om met collega’s, klanten en studenten samen te werken.” De samenwerking met Cegeka als lid van de Community met de Haagse Hogeschool/opleiding HBO-ICT – met name ook op het gebied van challenges – is bovendien de laatste tijd sterk geïntensiveerd, vertelt Groen: “Dat komt mede door de invoering van een nieuw onderwijsconcept waarbij de inhoudelijke en personele inbreng van het bedrijfsleven/instellingen onontbeerlijk is.”

Triple helix-samenwerking

De DIF is een schoolvoorbeeld van een triple helix-samenwerking, waarbij de private sector, het onderwijs en de regionale overheid de handen ineenslaan. “De Community heeft zo’n 75 leden”, vertelt Groen. “De belangrijkste doelen van de Community zijn het versterken van het netwerk door leden elkaar beter te laten leren kennen zodat de meerwaarde van samenwerking bepaald kan worden, de leden in contact brengen met toekomstige werknemers en het bevorderen van de structurele samenwerking met het ICT-onderwijs.”

Daartoe richten de samenwerkende leden zich op tal van activiteiten. Groen: “De Community houdt zich actief bezig met het organiseren van contactmomenten tussen bedrijven en het onderwijs, het bevorderen van structurele deelname van bedrijven/organisaties aan onderwijsactiviteiten, het faciliteren van de behoefte aan nieuwe kennis en nieuwe ‘high end’ technologie/innovatie, het versterken van het platformdenken, het faciliteren van bijeenkomsten als LAN-parties en tech nights, en kennisuitwisseling op allerlei verwante gebieden en met relevante partijen.”

Win-win-win

Van der Zee legt uit waarom de intensieve triple helix-samenwerking een win-win-win oplevert. “Wanneer de regionale overheid samenwerkt met het onderwijs en het bedrijfsleven ontstaan voor alle partijen kansen. Het onderwijs kan gebruikmaken van de actuele kennis bij bedrijven, de overheid wordt geholpen met innoveren kan middels digitalisering lokale ‘wicked problems’ oplossen met behulp van studenten en bedrijven. En de bedrijven komen al in een vroeg stadium in aanraking met studenten, wat natuurlijk de collega’s van morgen zijn. Bovendien werken ze samen met andere partijen en de lokale overheid. Zo pak je samen uitdagingen aan, bouw je relaties op en leer je van elkaar.”

“Wanneer de regionale overheid samenwerkt met het onderwijs en het bedrijfsleven ontstaan voor alle partijen kansen.”

Toegevoegde waarde

Vervolgens gaat Van der Zee in op de toegevoegde waarde van Cegeka in zo’n triple helix-samenwerking: “Dankzij ons breed portfolio en diepgaand inzicht in de juiste technologieën en trends kunnen we alles naadloos met elkaar verbinden en oplossingen bieden die het beste van verschillende werelden combineren. Verbinden betekent ook vaak dat we meedenken binnen het ecosysteem/platform en bruggen bouwen tussen bedrijven, partners en businessmodellen. We werken binnen een hypergeconnecteerd systeem om waarde te creëren voor en uit te wisselen met alle betrokken partijen.”

Ook Cegeka heeft voordeel bij zo’n samenwerking, legt Van der Zee uit: “We hebben dankzij onze samenwerking met de DIF een groter netwerk opgebouwd met lokale en regionale IT-partijen. De Haagse Hogeschool weet ons ook te vinden als het gaat over de ontwikkeling van het onderwijs en daarmee staan we ook in nauw contact met de ICT-studenten, die graag bij ons stageopdrachten doen en bij ons willen werken. Ook het contact met de gemeente Zoetermeer is waardevol. Als IT-bedrijf met een vestiging in de stad denken we graag mee over de ontwikkeling van de DIF-community en digitaliseringsvraagstukken in de regio.”

Bovendien is het natuurlijk de uitgelezen manier om in aanraking te komen met het talent van de toekomst. “We komen niet één keer langs voor een presentatie, maar helpen de studenten inhoudelijk. Je ziet na verloop van tijd hun ontwikkeling. De studenten hebben een steile groeicurve en door al vroeg mee te denken en te doen, begeleiden we ze dusdanig dat we geen starters aannemen, maar deels ingewerkte collega’s. Studenten weten na hun afstuderen wie we zijn, en wij weten wie zij zijn. We leren elkaar echt kennen.”

Het oorspronkelijke artikel werd op 19 november gepubliceerd op www.consultancy.nl.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Whitepaper: Naar een veiligere, hybride onderwijsomgeving
Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks kennis en inspiratie over digitalisering en innovatie in het onderwijs in je mailbox.

Door op de button te klikken, meld je je aan voor de nieuwsbrief en ga je akkoord met de voorwaarden van Breens.

Bedankt voor je aanmelding voor de nieuwsbrief van Breens.nl, het kennis- en inspiratieplatform voor onderwijsprofessionals. Je ontvangt binnenkort de eerstvolgende editie in je mailbox.  We wensen je veel leesplezier! Het team van Breens.nl