Home Thema's Onderwijsinnovatie De uitdagingen van (big) data in het onderwijs
Onderwijsinnovatie

De uitdagingen van (big) data in het onderwijs

Blog

Big data rukken op in het onderwijs. Dat lijkt allerlei voordelen te hebben. Toch plaatst Michiel Lucassen van Vernieuwenderwijs wel enkele kritische kanttekeningen. Daarnaast benoemt hij enkele uitdagingen zoals de keuze van data, de transparantie en de vraag wat data daadwerkelijk opleveren.

Lucassen begint zijn betoog op de website van Vernieuwenderwijs met het stellen dat data in het onderwijs van alle tijden zijn, omdat bijna alle scholen werken met rapporten en absentielijsten. De laatste jaren zijn er echter ook via apps data bijgekomen die informatie bieden over de voortgang van leerlingen. Ze geven informatie over zaken als:

  • Hoe lang heeft een leerling aan een opdracht gewerkt?
  • Heeft een leerling wel aan opdrachten gewerkt?
  • Welke opdrachten waren moeilijk/makkelijk?
  • Scores op basis van vaardigheden als samenwerken
Voordelen

De grootste verwachting van datagebruik is dat ze de toekomst kunnen voorspellen. Daarnaast beloven data voordelen voor zowel docenten als voor scholen.

Voor docenten:

  • Een docent weet meer van zijn leerlingen
  • Een docent kan betere beslissingen maken
  • Een docent kan zorgen voor meer leerwinst
  • Een docent heeft meer tijd om leerlingen gepersonaliseerd te helpen

Voor scholen:

  • Een school kan onderwijs ‘strakker’ gaan organiseren, omdat de school weet op basis van welke punten leerlingen goed gaan presteren
Uitdagingen

Ondanks de voordelen vindt Lucassen dat er kritisch gekeken moet worden naar data. Daarbij benoemt hij een aantal uitdagingen:

  • Data kunnen overweldigend zijn, maar uiteindelijk trek je zelf de conclusie
  • Duiden van data: het is belangrijk om te kijken wat je echt meet en om causaliteit en correlatie niet door elkaar te halen
  • Kiezen van data: je krijgt grote hoeveelheden data maar welke gebruik je?
  • Transparantie: van wie zijn de data en wie heeft toegang tot de data?
  • Wat leveren data daadwerkelijk op? Voegt het iets toe aan het leerproces of kost het vooral veel tijd en werk?

Lucassen sluit daarom af met een oproep: gebruik als professional bij het nemen van de juiste beslissingen data maar blijf kritisch. En stel jezelf de vraag: is het een beslissing met data of door data?

Bron: Vernieuwenderwijs.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Digitale veiligheid van Nederland staat op het spel
De voordelen van een metaversum in het onderwijs