Home Thema's 8. Onderwijsinnovatie Studenten NHL Stenden aan de slag met mkb-opdrachten in de Digitale Werkplaats
8. Onderwijsinnovatie

Studenten NHL Stenden aan de slag met mkb-opdrachten in de Digitale Werkplaats

Digitale werkplaats
Praktijkcase

Mbo- en hbo-studenten kunnen sinds kort aan de slag met digitaliseringsvragen van mkb-ondernemers uit de regio Drenthe. De studenten doen in de nieuwe Digitale Werkplaats ervaring op met échte problemen uit de dagelijkse praktijk. Hoe dat precies werkt, vertelt Niels Doorn, teamleider binnen de opleiding Informatica van NHL Stenden Hogeschool in Emmen en medebedenker van de Digitale Werkplaats.

Multilevel en multidisciplinair

De Digitale Werkplaats is een samenwerking tussen NHL Stenden Hogeschool, het Alfa-college, Drenthe College, Hanzehogeschool Groningen en de provincie Drenthe. “De samenwerking tussen mbo en hbo zorgt ervoor dat we uiteenlopende mkb-opdrachten kunnen aanpakken. Van problemen die te maken hebben met commerciële economie tot software development. Ons doel is om leerlingen multilevel en multidisciplinair te laten samenwerken: dat houdt in dat we leerlingen van verschillende opleidingen en niveaus samen aan opdrachten laten werken. Op die manier krijg je een mooie mix aan kennis. Dat is niet alleen goed voor de mkb’er, maar ook voor de studenten zelf. Zo leren ze ook andere studenten van ander opleidingen kennen, wat weer goed is voor hun sociale vaardigheden en kennis.” Wat de school echter niet doet, is nieuw onderwijs maken. “We gaan kijken naar hoe de Digitale Werkplaats past binnen het bestaande onderwijs.”

Ons doel is om leerlingen multilevel en multidisciplinair te laten samenwerken: dat houdt in dat we leerlingen van verschillende opleidingen en niveaus samen aan opdrachten laten werken.

Het idee is ontstaan vanuit de provincie. “De overheid wil dat iedere provincie een Digitale Werkplaats heeft. Daarom heeft ze het subsidietraject ‘Versnelling digitalisering mkb’ ontwikkeld. Binnen onze organisatie zijn we op zoek gegaan naar hoe we dit het beste konden integreren in ons beleid. Aan de hand van pilots konden we testen wat de meest geschikte opdrachten waren. Na twee jaar testen kregen we de goedkeuring om aan de slag te gaan,” aldus Doorn.

Geen kant-en-klare oplossing

De onderwijsinstelling maakt gebruik van Ik Ben Drents Ondernemer (IBDO), het loket dat startende en gevestigde mkb-ondernemers in de regio op diverse manieren ondersteunt. “IBDO maakt een quickscan van het probleem binnen de mkb-onderneming. Op die manier bepalen ze of de onderneming een geschikte opdrachtgever is voor de Digitale Werkplaats. Het is wel belangrijk om in het achterhoofd te houden dat we een school zijn, en geen IT-bedrijf. We willen de ondernemer helpen, maar kunnen geen kant-en-klare oplossing bieden die gereed is voor productie. En we kunnen ook geen onderhoud bieden. Wat we wél kunnen, is om te helpen met de juiste oplossingsrichting. Met die kennis kan een ondernemer de hulp van een expert inschakelen die hem of haar verder kan helpen met de praktische kant.”

Studenten helpen mkb’ers op verschillende manieren. “De eerste mogelijkheid is dat ze een mkb-advies geven aan de hand van een kleine adviesrapportage die voortvloeit uit een quickscan van het huidige systeem. Een tweede mogelijkheid is een Proof of Concept (PoC) of prototype. Als laatste hebben we de IT-fundamentals, waarbij we ondernemers het gebruik van ICT-tools aanleren. Dat doen we aan de hand van een bestaande module. Je kunt het zien als informatica voor niet-informatici. Met een aangepast programma begeleiden studenten ondernemers. Die werkwijze is belangrijk voor hen: doceren is namelijk de beste manier om aan te tonen dat je het zelf goed begrijpt.”

Toegevoegde waarde

De opdrachtgevers waar de studenten voor mogen werken, zijn zeer uiteenlopend. “Zo hebben we bijvoorbeeld een bedrijf geholpen dat schoonmaakmiddelen verhandelt voor autowasstraten. Hun administratie verliep uitsluitend via Excel, wat niet de beste manier is. Onze studenten hebben het bedrijf een adviesrapport geleverd met alternatieve programma’s, rekening houdend met de provider van de organisatie. We kijken dus echt naar de behoefte van de ondernemer en hoe wij daar het best bij kunnen aansluiten.”

Een ander voorbeeld is een mkb-bedrijf dat campers verhuurt en reizen organiseert. “Vanwege de coronacrisis, moest de organisatie op zoek naar een andere manier om hun producten aan de man te brengen. Studenten gaan dan op zoek naar een technologische oplossing die potentiële klanten online zal prikkelen. Dit is een typisch voorbeeld van iets waar onze studenten heel goed in zijn en wat voor mkb-ondernemingen net een stap te ver is. Op die manier creëren we een mooie toegevoegde waarde. Dat lukt ook, omdat we rekening houden met de interessegebieden van de studenten. We willen dat ze opdrachten kunnen maken op basis van hun vaardigheden én interesses.”

Vinger aan de pols

Hoewel de externe opdrachtgevers een grote rol spelen, behouden de docenten hun rol als beoordelaar. “De docenten stellen zich op als expert. Ze kunnen de studenten tot op zekere hoogte inhoudelijk helpen. Daarnaast functioneren ze als coach, waarbij de docent bijvoorbeeld wekelijks overleg inplant om de vinger aan de pols te houden. Uiteindelijk gaat het erom dat studenten beoordeeld worden op hun proces. De opdrachtgever wordt uitgenodigd en levert input, maar uiteindelijk bepaalt de docent of de student het gehaald heeft. Wat de studenten wel zelf moeten doen, is communiceren met de mkb’ers, hun opdrachtgever. Op die manier komen ze erachter dat het best een lastig proces is, maar dat is zinvol voor de toekomst.”

Over NHL Stenden

NHL Stenden telt 24.000 studenten in Noord Nederland. In 2018 zijn Stenden en NHL gefuseerd tot de scholengroep van vandaag, waarbij Leeuwarden de grootste vestiging is. Naast een divers pallet aan opleidingen, is de onderwijsinstelling heel internationaal georiënteerd. Met vestigingen op Bali, Zuid-Afrika en zelfs Qatar, kunnen studenten makkelijk modules volgen in een land naar keuze. In Emmen wordt ook een internationale variant van de opleiding Informatica aangeboden.

Delen:
Trending topics
Privacy van leerlingen bij digitale leermiddelen
Onderwijs op afstand: 3 grote valkuilen
Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks kennis en inspiratie over digitalisering en innovatie in het onderwijs in je mailbox.

Door op de button te klikken, meld je je aan voor de nieuwsbrief en ga je akkoord met de voorwaarden van Breens.

Bedankt voor je aanmelding voor de nieuwsbrief van Breens.nl, het kennis- en inspiratieplatform voor onderwijsprofessionals. Je ontvangt binnenkort de eerstvolgende editie in je mailbox.  We wensen je veel leesplezier! Het team van Breens.nl