Home Thema's Onderwijsinnovatie Docentvluchtelingen helpen tekort wiskundeleraren terug te dringen
Onderwijsinnovatie

Docentvluchtelingen helpen tekort wiskundeleraren terug te dringen

hybride docentschap
Nieuws

Een bijdrage leveren aan het terugdringen van het tekort aan wiskundeleraren en tegelijkertijd vluchtelingen aan zinvol werk helpen. Dat is de win-winsituatie van het project ‘Docentvluchteling voor de klas’ (DVDK), een uniek samenwerkingsverband tussen de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) en Vluchtelingenwerk Nederland. De eerste vijftien vluchtelingen (veertien Turkse en één Poolse) zijn inmiddels bij Hogeschool Utrecht gestart met de nascholing.

Bij de start van het project op 14 februari 2022 kreeg minister Dennis Wiersma van NVvW-vertegenwoordiger Marcel Voorhoeve drie gekleurde bladen die de loop van het DVDK-project aangeven.

Rood

Rood staat daarbij voor de urgentie: er is een tekort aan wiskundeleraren en veel docentvluchtelingen zijn op zoek naar een baan. Het rode blad laat zien:

  • hoe de vluchtelingdocent met de welkom-docent-app al aan de slag kan met taal
  • hoe de vluchtelingdocent informatie krijgt over het wiskundeonderwijs in Nederland
  • hoe de vluchtelingdocent aan een vakmaatje wordt gekoppeld
Blauw

Blauw staat voor de winst van het DVDK-project:

  • Door docentvluchtelingen goed te introduceren in het Nederlandse onderwijs kan in 2026 15 procent van het tekort aan wiskundeleraren in Nederland zijn opgelost.
  • Docentvluchtelingen kunnen door het DVDK-project duurzaam aan het onderwijsproces in Nederland deelnemen en zijn niet meer afhankelijk van een uitkering.
  • De komst van de vluchtelingdocenten in het Nederlandse onderwijs draagt bij aan de diversiteit in de scholen.
  • De vluchtelingdocenten kunnen uitstekende rolmodellen zijn voor de leerlingen.
Wit

Wit staat voor de nascholing. De nadruk ligt daarbij op:

  • De cultuur in de Nederlandse scholen.
  • Didactiek en pedagogiek.
  • Betere beheersing van de Nederlandse taal.
  • Vakdidactiek wiskunde.

De nascholing duurt maximaal anderhalf jaar. De diploma’s van de docenten uit hun moederland zijn door de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) erkend.

Financiering

Het project wordt gefinancierd door het samenwerkingsverband Leraar in het Gooi. De organisatie voor vluchteling-studenten UAF betaalt de studieboeken en het reisgeld. De HU stelt docenten beschikbaar voor het project, die worden betaald uit de subsidie Regionale Aanpak Personeelstekort (RAP) van het Ministerie van OCW.

Bron: Nationale Onderwijsgids.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Hybride onderwijs met een voetpedaal