Home Thema's Onderwijsinnovatie Expert Inge Molenaar over risico’s en kansen van AI in onderwijs
Onderwijsinnovatie

Expert Inge Molenaar over risico’s en kansen van AI in onderwijs

Achtergrond

Inge Molenaar is expert op het gebied van Artificial Intelligence (AI) in het onderwijs en directeur van het Nationaal Onderzoekslab AI (NOLAI), dat in oktober 2022 van start ging. In een interview met SURF praat ze onder meer over de voorgeschiedenis van NOLAI, de risico’s van AI in het onderwijs en chatGPT.

Ze legt uit dat NOLAI een antwoord is op ontwikkelingen elders in de wereld en dat er al drie jaar aan gewerkt is. Ook vertelt ze over haar deelname namens het ministerie van Onderwijs aan de eerste AI in onderwijs conferentie van UNESCO in Beijing. Onderwerp was de toekomst van AI in het onderwijs en de verantwoordelijkheden van overheden daarin. Ze ontdekte de enorme schaal waarop China investeerde in hulpmiddelen en ging daarop in gesprek met het ministerie over de Europese positie. Dat leidde uiteindelijk tot NOLAI, dat met onderwijs, wetenschap en bedrijfsleven intelligente digitale onderwijsinnovaties ontwikkelt, gericht op de verbetering van de kwaliteit van het primair en voortgezet onderwijs.

Risico’s van AI in het onderwijs

Molenaar ziet zowel kansen als risico’s bij AI in het onderwijs. Die laatste liggen met name bij security en privacy en leidt tot vragen als:

  • Hoeveel data wil je van studenten gebruiken en hoe doe je dat op een correcte manier?
  • Hoeveel wil je dat AI gaat overnemen in je leerprocessen?
  • Waar ligt de regie en op welke manier zorg je dat het een versterkende relatie wordt, en niet een verblindende of verarmende?

In het artikel vertelt Molenaar dat ze op zoek is naar oplossingen waarin mensen elkaar verrijken en naar dingen die eerder niet mogelijk waren in het onderwijs. Daarbij is het nodig volgens haar om met elkaar out-of-the-box te denken en naar voren toe de volgende stap te zetten en te verkennen wat de kansen zijn in de toekomst.

ChatGPT

Molenaar gaat ook in op ChatGPT, een model dat deep learning en natural language processing om teksten te genereren op basis van vragen. Ze noemt het ‘een interessante kwestie’: “Wat als platformen verder gaan dan alleen kennis weergeven, en ook een zekere mate van redeneercapaciteit krijgen?”

Momenteel gaat een groep AI-studenten samen met studenten onderwijskunde aan de slag met het GPT-model. Molenaar is niet bang voor een mislukking: “We moeten zo nu en dan iets durven. En ook als we uiteindelijk concluderen dat het niet werkte, moet dat kunnen.”

Bron: SURF

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Maatwerk dankzij modulaire opbouw opleiding ROC Friese Poort