Home Thema's Onderwijsinnovatie Grotere rol mbo bij leerwerkloketten
Onderwijsinnovatie

Grotere rol mbo bij leerwerkloketten

Nieuws

Het belang van leerwerkloketten die in 35 arbeidsmarktregio’s werken en leren met elkaar verbinden  is groot, maar het budget is gering, de dienstverlening klein en de bekendheid beperkt. Dat blijkt uit de door onderzoeksbureau Regioplan en ECBO uitgevoerde evaluatie. De auteurs pleiten voor een grotere rol van mbo-scholen bij de leerwerkloketten.

Sinds 2005 kent iedere arbeidsmarktregio in Nederland een leerwerkloket. Een leerwerkloket moet als een spin in het web de samenwerking bevorderen tussen alle partijen die betrokken zijn bij het leven lang ontwikkelen, zoals de gemeente, het UWV, de werkgevers en het onderwijs (ROC’s). Een complicerende factor daarbij zijn de in 2020 opgerichte Regionale Mobiliteitsteams. Deze teams werden opgericht om werknemers die hun baan dreigen te verliezen door de coronacrisis te ondersteunen bij het vinden van nieuw werk. Volgens de auteurs leidt dit tot een onnodige dubbeling, omdat dit werk ook door de leerwerkloketten gedaan had kunnen worden.

De auteurs van het rapport ‘Evaluatie van de leerwerkloketten’ adviseren om de rol van de mbo-scholen te vergroten. Zo zou het goed zijn als in het landelijk team van de leerwerkloketten ook professionals van mbo-scholen zouden worden opgenomen. Volgens de auteurs is de visie van de mbo-scholen, evenals de visie van de gemeenten, momenteel te weinig vertegenwoordigd.

De auteurs zien op basis van interviews met landelijke stakeholders ruimte voor verbetering:

  • Evenwichtiger sturing en visievorming op landelijk niveau is gewenst
  • Inbedding leerwerkloketten in het bredere LLO-beleid kan beter
  • Financiering en juridische vormgeving behoeven aandacht

Bron: MBO•today.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Digitale veiligheid van Nederland staat op het spel
De voordelen van een metaversum in het onderwijs
Genomineerden beste ICT-project in het onderwijs