Home Thema's Onderwijsinnovatie Hoe faciliteer je als schoolleider de professionele ontwikkeling van leraren?
Digitale vaardigheden

Hoe faciliteer je als schoolleider de professionele ontwikkeling van leraren?

Achtergrond

Hoe verstevig je als schoolleiding de ontwikkeling van leraren in jouw organisatie? Daarvoor stelde Voortgezet Leren, een programma van de VO-raad, een factsheet op met handvatten. De factsheet is tot stand gekomen op basis van inzichten uit het monitoringsonderzoek strategisch personeelsbeleid 2020.

Dit onderzoek is in opdracht van de VO-raad uitgevoerd door de Universiteit Utrecht en geeft onder meer inzicht in de doorwerking van het strategisch personeelsbeleid in de schoolpraktijk. Aan het onderzoek werkten 134 besturen, en schoolleiders en leraren van 161 scholen mee.

De factsheet bevat drie thema’s:

  • De professionele ontwikkeling van de leraren.
  • Belemmeringen voor professionele ontwikkeling.
  • Verankeren in het personeelsbeleid.
De professionele ontwikkeling van de leraren

Hierbij draait het om de vraag waar leraren staan en waar ze naar toe willen. De factsheet geeft onder meer aan dat 66% van de leraren positief is over de mate waarin hij/zij is toegerust voor werk én gemotiveerd om te blijven ontwikkelen en dat 20% van de leraren is positief over de mate waarin hij/zij is toegerust voor het werk, maar minder gemotiveerd om te blijven ontwikkelen. Handvaten voor verbetering zijn:

  • Start direct.
  • Verbreed het gesprek.
Belemmeringen voor professionele ontwikkeling

Hierbij draait het om de vraag wat ontwikkelen lastig maakt. De leraren noemen hier werkdruk (55%) en emotioneel zwaar werk (31%). Opvallend is dat de leraren zelf vinden dat ze minder autonomie hebben om actie te ondernemen tegen de belemmeringen (5,8 op een schaal van 10) dan de schoolleiders (6,9) en bestuurders (7,1). Handvaten voor verbetering zijn:

  • Maak het zichtbaar.
  • Ga in gesprek over autonomie.
Verankeren in het personeelsbeleid

Hierbij draait het om de vraag wat de organisatie voor de leraren kan betekenen. De steun die leraren vanuit personeelsbeleid ervaren voor hun ontwikkelperspectief scoort met 6,1 een mager zesje. En slechts 11% van de leraren vindt maatregelen tegen werkdruk en emotioneel zwaar werk in sterke mate aanwezig. 40% vindt ze in enige mate aanwezig en 49% nauwelijks. Handvaten voor verbetering zijn:

  • Maak het zichtbaar.
  • Onderzoek de samenwerkingsmogelijkheden.

Bronnen: VO-academie, Factsheet met handvatten

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Hoe richt je met technologie onderwijs flexibel in?