Home Thema's Onderwijsinnovatie Hoe toegankelijk is het hoger onderwijs?
Onderwijsinnovatie

Hoe toegankelijk is het hoger onderwijs?

Nieuws

De Monitor Beleidsmaatregelen hoger onderwijs 2021-2022, opgesteld door ResearchNed, schetst een beeld over de kwaliteit en toegankelijkheid van het hoger onderwijs waarbij speciale aandacht is voor studenten van kwetsbare groepen. Het expertisecentrum voor inclusief onderwijs ECIO zette de belangrijkste bevinden op een rijtje.

  • Binnen de groep die te maken heeft met bijzondere omstandigheden is de groep met een functiebeperking het grootst (34%); van hen ervaart 39% een belemmering. De groep met kinderen is het kleinst (2%), maar ervaart wel de grootste belemmering (57%).
  • De meest voorkomende functiebeperkingen zijn dyslexie (10%), psychische aandoeningen (10%) en AD(H)D of concentratieproblemen (9%). Van deze drie groepen ervaren de studenten met psychische aandoeningen de meeste belemmeringen (56%), op de voet gevolgd door studenten met AD(H)D of concentratieproblemen (53%). Studenten met dyslexie ervaren de minste belemmeringen (34%).
  • Er is meer uitval en wisselingen in het hoger onderwijs ten opzichte van studenten zonder functiebeperking (25% versus %20). Bij het hbo is dit 26 versus 22%, bij het wo 23 versus 15%.
  • 80% van de studenten met een functiebeperking maakt gebruik van speciale voorzieningen. De drie meest gebruikte voorzieningen zijn: Begeleiding en advies (57%), Aanpassing van toetsen (42%) en Aanpassing studieprogramma (25%).
  • 80% van de studenten maakt gebruik van speciale voorzieningen. De drie meest gebruikte voorzieningen zijn: Begeleiding en advies (57%) Aanpassing van toetsen (42%) Aanpassing studieprogramma (25%).
  • Studenten die door bijzondere omstandigheden studievertraging oplopen, kunnen via de universiteit of hogeschool aanspraak maken op een financiële compensatie van het profileringfonds. Het fonds is nog weinig bekend onder studenten (6%), iets meer dan vorig jaar (5%). De groep die ook daadwerkelijk gebruikmaakt van het fonds is iets gegroeid (36% vs 31%).
  • Vergeleken met andere Europese landen staat Nederland op de vijfde plaats als het gaat om een goede toegankelijkheid van het hoger onderwijs voor studenten met een functiebeperking. Koploper is IJsland, gevolgd door drie andere Scandinavische landen: Noorwegen, Finland en Zweden.

Bron: ECIO

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Zo weet je zeker, dat je veilig mailt (volgens de AVG)
Kabinet pakt regie op digitalisering
Toekomstperspectief op digitaal toetsen en beoordelen