Home Thema's Onderwijsinnovatie Huidig onderwijsbeleid vergroot kansenongelijkheid
Onderwijsinnovatie

Huidig onderwijsbeleid vergroot kansenongelijkheid

Nieuws

Onderwijs zou bij kansenongelijkheid tussen groepen kinderen en jongeren de rol moeten spelen van ‘great equalizer’. Het huidige onderwijsbeleid heeft echter juist de kansenongelijkheid vergroot. Dat concludeert de Sociaal Economische Raad (SER) in het advies ‘Gelijke kansen in het onderwijs. Structureel investeren in kansengelijkheid voor iedereen’.

Volgens de SER moet er nu echt iets gebeuren om de structurele problemen op het gebied van kansenongelijkheid aan te pakken. De coronacrisis heeft de bestaande kansenongelijkheid in het onderwijs zichtbaarder gemaakt en vergroot en heeft de noodzaak tot oplossing ervan versterkt, aldus de SER. In verband met de optimale talentontwikkeling van ieder kind in Nederland is bij het aanpakken van kansenongelijkheid een integrale aanpak – binnen en buiten de schoolmuren, op de arbeidsmarkt en in onze samenleving – van groot belang.

De SER vindt het van belang dat investeringen in het onderwijs worden gekoppeld aan de kwaliteit. De SER concludeert namelijk ook dat de kwaliteit van basisonderwijs en voortgezet onderwijs onvoldoende is. Ook benoemt de SER knelpunten zoals:

  • lerarentekorten,
  • een te grote werkdruk,
  • te volle klassen,
  • te grote verschillen in kwaliteit tussen scholen en schoolleiders.
Tien aanbevelingen

De SER komt met een pakket aan tien aanbevelingen om kansengelijkheid te bevorderen:

  1. Investeer in ontwikkeling en kwaliteit van leraren en schoolleiders in het basis- en voortgezet onderwijs en pak het lerarentekort aan.
  2. Zorg voor betere randvoorwaarden voor leraren, zoals kleinere klassen, meer salaris, minder werkdruk, meer tijd.
  3. Zorg ervoor dat het moment van selecteren in basis- en voortgezet onderwijs voor de jongeren die dat nodig hebben wordt verlaat.
  4. Combineer een brede brugklas met voldoende differentiatiemogelijkheden tussen leerlingen.
  5. Zorg voor diversiteit en inclusie in de klas, passende ondersteuning voor alle leerlingen, een breed aanbod van ontwikkelmogelijkheden en een breed netwerk voor alle leerlingen.
  6. Benut digitale middelen in de klas optimaal.
  7. Stimuleer een gezonde leefstijl.
  8. Heb meer aandacht voor barrières bij in- en doorstroom in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs.
  9. Zorg voor betere studie- en arbeidsmarktinformatie voor jongeren en hun ouders zodat zij kiezen voor kansrijke studierichtingen waaraan behoefte is op de arbeidsmarkt.
  10. Zorg er voor dat jongeren die met minder kansen de arbeidsmarkt betreden, de mogelijkheid krijgen opgelopen achterstand in te halen en toegang te krijgen tot een baan met ontwikkelperspectief.

Om alle leerlingen gelijke kansen te bieden is het volgens de SER nodig om ongelijk te investeren. Dat betekent dat het ene kind in bepaalde omstandigheden meer ondersteuning wordt geboden dan het andere kind. Scholen moeten gebruik kunnen maken van passende ondersteuning voor alle leerlingen die dat nodig hebben.

Lees hier het advies van de SER. Lees hier het artikel van de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS) over het advies.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Huidig onderwijsbeleid vergroot kansenongelijkheid
Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks kennis en inspiratie over digitalisering en innovatie in het onderwijs in je mailbox.

Door op de button te klikken, meld je je aan voor de nieuwsbrief en ga je akkoord met de voorwaarden van Breens.

Bedankt voor je aanmelding voor de nieuwsbrief van Breens.nl, het kennis- en inspiratieplatform voor onderwijsprofessionals. Je ontvangt binnenkort de eerstvolgende editie in je mailbox.  We wensen je veel leesplezier! Het team van Breens.nl