Home Thema's 8. Onderwijsinnovatie Hogeschool van Amsterdam wil kritische houding rond technologie stimuleren
8. Onderwijsinnovatie

Hogeschool van Amsterdam wil kritische houding rond technologie stimuleren

Nieuws

De Hogeschool van Amsterdam heeft internetpionier Marleen Stikker benoemd tot Professor of Practice. Met de benoeming wil de HvA een kritische houding bij studenten, docenten en onderzoekers stimuleren rond digitale technologie.

Omdat Stikker bekend staat als voorvechter van een open, inclusieve en eerlijkere digitale technologie, neemt de HvA met deze benoeming een duidelijk standpunt in: internet en technologieën zijn te belangrijk om aan een paar grote bedrijven over te laten, want onze waarden als persoon en samenleving staan op het spel. Voor ‘big tech’ bedrijven staan belangen van burgers, steden en overheden niet voorop. Daarom is een kritisch bewustzijn geboden en dat begint in het onderwijs. Bovendien raakt digitalisering inmiddels alle vakgebieden.

Open, eerlijke en inclusieve digitale technologie

Rector Geleyn Meijer van de HvA benadrukt de urgentie van Stikkers nieuwe rol: “We zitten middenin de overgang naar een meer digitale samenleving. De corona-afstandscrisis leert ons versneld hoe een combinatie van virtueel en echt samenzijn eruit komt te zien. Marleen Stikker helpt ons om die overgang vorm te geven op een verantwoorde manier. Haar boek ‘Het internet is stuk – maar we kunnen het repareren’ is constructief: technologie is niet heilig, maar wordt door mensen gemaakt en ontworpen. Als hogeronderwijsinstelling willen we bijdragen aan open, eerlijke en inclusieve technologie. Dat begint met een kritische houding, en het besef dat we publieke waarden willen waarborgen; de belangen van burgers, steden en overheden. ”Ook Stikker zelf is duidelijk over haar aanstelling: “Voor het onderwijs aan de HvA geldt dat we een kritische houding rond digitalisering willen ontwikkelen in álle opleidingen. Want dit bewustzijn is te belangrijk om alleen bij de opleiding ICT neer te leggen. Ook als je een opleiding volgt tot leraar op de middelbare school, of controller wordt, moet je hier voor je vakgebied vanaf weten.”

Onderwijs, onderzoek en de organisatie

In haar nieuwe rol van Professor of Practice richt Stikker zich op drie gebieden: onderwijs, onderzoek en de organisatie. Ze zal onder meer het debat aangaan met studenten en docenten en gastcolleges geven met collega’s van Waag. Studenten kunnen deelnemen aan verschillende projecten, zoals het ontwikkelen van een veilig digitaal Amsterdam voor 2025, en Public Spaces, een project waarin Waag veilige alternatieven voor sociale media ontwikkelt. Op onderzoeksgebied betrekt Stikker lectoren bij Public Stack, een framework voor een alternatief internet. Ook draagt zij bij aan verschillende HvA-onderzoeksprogramma’s, waaronder Responsible AI. Tot slot kijkt Stikker naar de bedrijfsprocessen en organisatie. Wat voor systemen gebruikt men bijvoorbeeld op de hogeschool? Hebben studenten regie op eigen data? Uiteindelijk moet dit tot praktische criteria voor inkoop leiden.

Lees hier het volledige nieuwsbericht van de HvA over de benoeming van Marleen Stikker.

Delen:
Trending topics
Onderwijsstandpunten 14 grootste politieke partijen
Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks kennis en inspiratie over digitalisering en innovatie in het onderwijs in je mailbox.

Door op de button te klikken, meld je je aan voor de nieuwsbrief en ga je akkoord met de voorwaarden van Breens.

Bedankt voor je aanmelding voor de nieuwsbrief van Breens.nl, het kennis- en inspiratieplatform voor onderwijsprofessionals. Je ontvangt binnenkort de eerstvolgende editie in je mailbox.  We wensen je veel leesplezier! Het team van Breens.nl