Home Thema's 8. Onderwijsinnovatie “Samenwerken is de kern van innovatief bètatechnisch onderwijs”
8. Onderwijsinnovatie

“Samenwerken is de kern van innovatief bètatechnisch onderwijs”

Praktijkcase

Het Veurs Lyceum kreeg op 1 februari 2021 het predicaat Technasium uitgereikt. Daarmee is het de 101ste school die beschikt over een kwaliteitskeurmerk voor innovatief bètatechnisch onderwijs voor mavo, havo, vwo en gymnasium. In essentie gaat het erom dat leerlingen vaardigheden aanleren die nodig zijn om toe te passen binnen de bètatechniek. Hoe ze dat doen? Elmar Caspers, docent Kunstvakken en O&O, opleidingscoördinator en technator bij Veurs Lyceum, legt het uit.

Het technasiumonderwijs stoomt leerlingen klaar tot nieuwsgierige en succesvolle studenten van bètatechnische studies. Daarbij gaat het ook om het ontwikkelen van vaardigheden als creativiteit, ondernemingszin, communicatie, zelfsturing, samenwerking en projectmatig werken. Het vak Onderzoek en Ontwerpen biedt leerlingen de kans om deze competenties te behalen.

Bij het vak Onderzoek en Ontwerpen bieden we leerlingen de kans om aan competenties als creativteit, ondernemingszin, communicatie en zelfsturing te werken.

“Als Technasium onderhouden we een nauwe band met de samenleving. Daarom werken we met externe opdrachtgevers die naar ons toekomen met een echt probleem. De leerlingen werken uitsluitend in groepen, waarbij ze met behulp van hun creativiteit, heldere communicatie en ondernemingszin tot een goede oplossing moeten komen,” aldus Caspers.

Digitaliseren

Om aan de doelstellingen te voldoen, wordt vaak gebruikgemaakt van verschillende software en technologieën. “We zijn ontzettend bezig met digitaliseren. Nog voor het vak Onderzoek en Ontwerpen werd geïntroduceerd, werkten we bijvoorbeeld al met SketchUp. Nu is het de bedoeling dat leerlingen stap voor stap de tool onder de knie krijgen, zodat ze SketchUp in de bovenbouw goed in de vingers hebben. Door te digitaliseren willen we leerlingen ondersteunen om zaken te maken en te onderzoeken. Ieder jaar gaan we een stapje verder.” Naast programma’s als SketchUp en Fusion 360, gebruiken de leerlingen Arduino en Scratch, waarmee ze leren programmeren en coderen.

Zeven werelden van techniek

De vaardigheden moeten niet alleen digitaal waarneembaar zijn, ook praktisch moeten de leerlingen geschoold worden. Daarom moet een Technasium ook een fysieke werkplek aanbieden. “Onze werkplaats heeft onder andere een zaagmachine, een foam-snijder en een 3D-printer. Alle projecten sluiten aan op de zeven werelden van techniek (zie kader). De ene keer gaat het om een digitale onderzoeksopdracht, de andere keer krijgen ze een ontwerpproject voorgeschoteld. Zo leren leerlingen niet alleen hoe ze een onderzoekcyclus moeten doorlopen, maar ook hoe ze netjes foamboard kunnen snijden of maquettes kunnen maken.”

De zeven werelden van techniek

  1. Mens & Gezondheid
  2. Energie, Water & Veiligheid
  3. Voeding & Natuur
  4. Wonen, Werken & Verkeer
  5. Ontwerp, Productie & Wereldhandel
  6. Digitaal, Media & Entertainment
  7. Hi-tech & Science

Tijdens het vak Onderzoek en Ontwerpen werken leerlingen van verschillende onderwijsniveaus met elkaar samen, wat volgens Caspers erg positief is voor de sociale samenhang tussen leerlingen op het Veurs Lyceum.

Kabelbaan

Aangezien het Veurs Lyceum nog maar pas benoemd is tot Technasium, hebben ze hun eerste projecten er net op zitten. “Bij het allereerste project moesten de leerlingen een aantrekkelijke oversteek ontwerpen tussen een nieuwe woontoren en een winkelcentrum. De meest gekke oplossingen waren mogelijk, want er was geen financiële eis.

Hierbij zagen we dat leerlingen eerder geneigd waren om, bij wijze van spreken, het zebrapad te versieren in plaats van een kabelbaan aan te leggen. Toch waren er ook leerlingen die tunnels wilden graven met grote aquariums erin, zodat de overstekers zien hoe belangrijk het is om geld te doneren aan het Wereld Natuur Fonds. Zulke dingen verwacht je als docent niet van tevoren, maar dat vind ik nou net zo leuk aan dit project.”

Voor de volgende opdrachtgever gaan de leerlingen voor een kunstvervoersbedrijf en de museumsector onderzoeken hoe je kunstwerken op een duurzame manier kunt inpakken.

Differentiatie en verdieping

Het Veurs Lyceum heeft al zeven jaar ervaring met vaardighedenonderwijs. “Sinds we het Technasium-predicaat hebben, vertaalt zich dat nu naar de vakken O&O en Sport. Elke leerling maakt een keuze tussen beide vakken en werkt dus gedurende de gehele onderbouw gericht aan het ontwikkelen van vaardigheden. In het vak O&O kan ook examen worden gedaan.”

Met 650 leerlingen, verspreid over mavo, havo, vwo en gymnasium is het Veurs Lyceum een relatief kleine school. Met behulp van een flexrooster bieden ze onderwijs op maat aan. Caspers: “De leerlingen hebben drie lesuren per dag die ieder tachtig minuten duren. Een les van tachtig minuten geeft ruimte voor differentiatie en verdieping. Aan het begin en het einde van de dag hebben ze nog een aantal keuze-uren. Sommige leerlingen hebben er wat meer, sommigen wat minder. Zo begeleiden we onze leerlingen meer individueel.”

Delen:
Trending topics
Privacy van leerlingen bij digitale leermiddelen
Onderwijs op afstand: 3 grote valkuilen
Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks kennis en inspiratie over digitalisering en innovatie in het onderwijs in je mailbox.

Door op de button te klikken, meld je je aan voor de nieuwsbrief en ga je akkoord met de voorwaarden van Breens.

Bedankt voor je aanmelding voor de nieuwsbrief van Breens.nl, het kennis- en inspiratieplatform voor onderwijsprofessionals. Je ontvangt binnenkort de eerstvolgende editie in je mailbox.  We wensen je veel leesplezier! Het team van Breens.nl