Home Thema's 8. Onderwijsinnovatie iPads, laptops, apps en Adobe InDesign in het gymlokaal
8. Onderwijsinnovatie

iPads, laptops, apps en Adobe InDesign in het gymlokaal

leerling maakt veters van gymschoen vast
Praktijkcase

Jeroen Hendrickx mag dit jaar de champagne laten knallen: hij is namelijk al 12,5 jaar docent lichamelijke opvoeding (LO) op de Katholieke Scholengemeenschap Etten-Leur (KSE). Bij Hendrickx in de gymzaal is het niet oeverloos koprollen oefenen, trefballen en piepjestests afnemen. In zijn gymles komen er namelijk iPads, laptops, leuke apps, Adobe InDesign, Illustrator, Photoshop en Premiere Pro aan te pas.

Toen Hendrickx bij de KSE aan de slag ging, kwam hij als zevenentwintigjarige uit onze hoofdstad terug naar Brabant. “Ik heb toen aangegeven dat mijn interesse naast gymles geven ook bij ICT ligt. Sindsdien mocht ik leerlingen en collega’s helpen met hun ICT-vaardigheden, bijvoorbeeld in de vorm van cursussen over Word, PowerPoint of Excel.” Van het label ‘ICT-coördinator’ wil Hendrickx echter niets weten. “Ik doe gewoon precies wat ik leuk vind. Daar hoort geen functieomschrijving bij.” De labels die hij na 12,5 jaar wél wil omarmen zijn die van docent LO, mentor van vwo 4 en 5 en docent bewegen, sport en maatschappij (BSM).

“Naast gymles ligt mijn interesse ook bij ICT. Ik help leerlingen en collega’s met hun ICT-vaardigheden, bijvoorbeeld door cursussen in Word, PowerPoint of Excel”

Waardering voor nieuwe ideeën

Op de KSE komen 2500 leerlingen van mavo, havo, atheneum en gymnasium samen. De school neemt de kernwaarden ‘samenwerken’, ‘elkaar waarderen’, en ‘ruimte geven om te groeien’ heel serieus. “De KSE is een innovatieve school, waar iedereen de ruimte krijgt om zich te ontwikkelen en nieuwe dingen uit te proberen. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is mogelijk, als je maar kunt onderbouwen waarom je het doet. Zo is Microsoft de norm binnen onze school, maar in de gymzaal wilden wij graag iPads, in verband met specifieke apps die wij in de les wilden gebruiken. Toen werd dat geregeld.”

Microsoft Showcase School

Het innovatieve karakter van de KSE wordt gesteund door het feit dat het een Microsoft Showcase School is. “Samen met Microsoft gaan wij op zoek naar oplossingen die de KSE kunnen ondersteunen. Ook mogen wij producten uitproberen om te ervaren wat er wel en niet werkt binnen het onderwijs en welke functies wij nog missen.” Als Microsoft Showcase School is de KSE voorloper op het gebied van ICT. De school heeft dan ook geregeld bezoekers over de vloer die komen kijken welke toepassingen de KSE inzet tijdens de lessen. Wat zij bij Hendrickx in de les zien, wijkt een beetje af van de traditionele gymles op een middelbare school.

Gymparcours met iPad

Dat ICT en gym ver uit elkaar liggen, daar is Hendrickx het niet helemaal mee eens. “Wij gebruiken iPads, apps, Adobe en Office om de gymlessen efficiënter en intensiever te maken.” De old school offline gymles behoort op de KSE dan ook tot het verleden. “Via apps als iMuscle 2 en Muscle System Pro kunnen leerlingen bijvoorbeeld spieren aanklikken en ontdekken met welke oefening zij deze en tegengestelde spieren kunnen trainen. En ook de vele fitness-apps komen tijdens een gymparcours goed van pas.”

De filmfunctie van de iPad wordt ook veelvuldig gebruikt in de les van Hendrickx. “Via de app Video Delay kunnen zij elke sprong die zij maken vertraagd terugkijken, zodat zij zelf kunnen analyseren wat er nog verbeterd kan worden, of wat juist al heel goed gaat. Zo leren de leerlingen zichzelf een stukje zelfreflectie aan.”

“Wij gebruiken iPads, apps, Adobe en Office om de gymlessen efficiënter en intensiever te maken”

Kers op de taart

Het gebruik van de iPad met al zijn apps is een waardevolle toevoeging aan de gymlessen, maar het echte geesteskind van zijn sectie LO is het digitale magazine dat zij voor de gymlessen met InDesign, Illustrator, Photoshop en Premiere Pro ontwerpen. “Het magazine beschrijft hoe de zaal opgebouwd moet worden, geeft uitleg over de verschillende onderdelen, oefeningen en vaardigheden en toont filmpjes met voorbeelden en extra uitleg. Het magazine is pas echt geslaagd als leerlingen bij wijze van spreken de les zonder de hulp van een docent kunnen draaien. De tijd die ik hierdoor bespaar met het geven van uitleg, kan ik besteden aan leerlingen die met specifieke vragen zitten of extra hulp nodig hebben bij een onderdeel. Ook zie je dat leerlingen elkaar gaan helpen, corrigeren of zelfs coachen.”

Cijfers worden kleuren

Deze nieuwe manier van online werken tijdens het gymmen heeft ook geleid tot een nieuw waarderingssysteem. “In plaats van cijfers gebruiken wij nu de kleuren van de skipistes: groen, blauw, rood en zwart. Zo komt de kernwaarde ‘waardering’ meer tot zijn recht. Als je een vier krijgt, klinkt dat als weinig waardering, maar de kleur groen vertelt een ander verhaal.” In het digitale magazine wordt bij elke oefening de kleur aangegeven, zodat leerlingen altijd een oefening kunnen vinden die bij hun niveau past en wordt in detail uitgelegd welke stappen er nodig zijn om naar de volgende kleur te komen.

Salto’s oefenen

Hendrickx legt uit hoe het oefenen van bijvoorbeeld een salto er dan in de praktijk uitziet: “Eerst lezen leerlingen de uitleg in het magazine en kunnen zij filmpjes bekijken van de sprong. Vervolgens gaan zij zelf oefenen, waarbij zij elke sprong opnemen. Tot slot leveren zij hun beste sprong in via Video Catch. Via deze app kun je jouw sprong niet  terugzien, maar moet je op gevoel jouw beste sprong kiezen.” Doordat elke oefening tot in detail wordt uitgelegd in het magazine, gaan leerlingen er zelfs buiten de les mee aan de slag. “Sporten kan altijd en overal en dit magazine wakkert dat gevoel ook bij leerlingen aan.”

Voor meer informatie over Adobe en andere vragen

De KSE is een van de ruim 300 scholen die een Adobe-overeenkomst bij SLBdiensten heeft afgesloten. De Adobe-software draait daardoor op de pc’s van de instelling. Medewerkers en studenten van scholen met een Adobe-overeenkomst kunnen Adobe-software zeer voordelig voor thuisgebruik bestellen bij Slim.nl. Meer weten over Adobe of andere ICT-vraagstukken? Neem contact op met onze servicedesk via servicedesk@slbdiensten.nl of telefonisch via 020-4201396.

Delen:
Trending topics
Vier tips om meer uit Kahoot! te halen
Wat zijn de voordelen van hybride onderwijs?