Home Thema's Onderwijsinnovatie Kennisnet lanceert tool ‘Inzicht ICT-voorwaarden’
Onderwijsinnovatie

Kennisnet lanceert tool ‘Inzicht ICT-voorwaarden’

Achtergrond

Om de professionalisering van de ICT-omgeving in het onderwijs in goede banen te leiden, heeft Kennisnet de Kennisnetwijzertool ‘Inzicht ICT-voorwaarden’ gelanceerd. Daarbij is samengewerkt met de PO-Raad, de VO-raad en SIVON. De tool helpt het onderwijs om een ICT-omgeving te creëren die veilig, betrouwbaar, toegankelijk en van hoge kwaliteit is.

In het artikel ‘Inzicht in ict-voorwaarden’ helpt scholen bij verdere professionalisering ict-omgeving wijzen Welmoed Lockefeer en Rick de Visser erop dat digitalisering in het onderwijs kansen biedt zoals het verbeteren en flexibiliseren van onderwijs, het ondersteunen van leraren, en het mogelijk maken van differentiatie met behulp van adaptieve leermiddelen en data. Daarvoor is echter wel een ICT-omgeving nodig die professioneel is ingericht, wordt gebruikt en onderhouden. Bovendien moet er een goed overzicht zijn van de verantwoordelijkheden en voorwaarden voor een professionele ICT-inzet.

Voorwaarden per verantwoordelijkheid

De Kennisnetwijzertool ‘Inzicht ICT-voorwaarden’ voorziet hier in. De tool geeft inzicht in de voorwaarden per verantwoordelijkheid en geeft per voorwaarde een overzicht van wat er nodig is voor een professionele ICT-inzet. Voorbeelden daarvan zijn:

  • Het inrichten van een procedure om beveiligingslekken te melden en te behandelen.
  • Het maken van afspraken over eigenaarschap bij het opstellen van digitale toetsen.
  • Het trainen en begeleiden van docenten bij het gebruik van digitaal lesmateriaal.

In de tool zijn de verantwoordelijkheden van de bestuurder uitgesplitst in de voorwaarden die daarvoor nodig zijn. Bij iedere voorwaarde kan worden aangeven hoe de school er op dat moment voor staat. Bekijk de video met uitleg over de tool.

Omdat het een momentopname is, kunnen scholen de tools regelmatig doorlopen. Scholen kunnen zo hun groei in kaart brengen en steeds opnieuw bepalen waar hun organisatie de komende tijd aan wil werken. Na het doorlopen van de tool ontvangen scholen een rapportage waarin op een rij wordt gezet waar de organisatie staat, welke groeimogelijkheden er zijn en aan welke voorwaarden de school nog wil werken. Bovendien biedt de rapportage handige links naar andere informatiebronnen en good practices van andere scholen.

Bewuste keuzes maken

De tool ‘Inzicht in ICT-voorwaarden’ sluit goed aan op het eerder deze maand verschenen adviesrapport Regie op ICT. Dit rapport is opgesteld door acht bestuurders in het PO en VO, in opdracht van de PO-Raad, VO-raad, Kennisnet en SIVON. Frits Hoekstra, bestuurder van SCOPE scholengroep en lid van de adviesgroep Regie op ICT, legt in een artikel op de website van de PO-Raad uit dat regie nemen op ICT gewoon goed besturen is: “Als bestuur je verantwoordelijkheid nemen voor ICT betekent: geen lijstje met verplichtingen afvinken, maar bewuste keuzes maken op grond van organisatiedoelen en een risicoanalyse, net zoals bijvoorbeeld bij onderwijs of huisvesting. Inzicht in de mate waarin je nu al deze verantwoordelijkheid invult is een belangrijke stap in het nemen van regie.” 

Bronnen: Kennisnet, Nationale Onderwijsgids en de tool inzicht in ict-voorwaarden.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Zo weet je zeker, dat je veilig mailt (volgens de AVG)
Kabinet pakt regie op digitalisering
Toekomstperspectief op digitaal toetsen en beoordelen