Home Thema's Onderwijsinnovatie Kleine innovaties in het onderwijs met grote effecten
Onderwijsinnovatie

Kleine innovaties in het onderwijs met grote effecten

Achtergrond

Een innovatie in het onderwijs hoeft niet altijd groot te zijn om toch een groot effect te hebben. Dat vertelt Maria van Omme, I-Coach en coördinator experimenten bij mbo-opleider Noorderpoort in Groningen, in het magazine ‘Doorpakkers, Flexibel leren in het mbo’ van het programma Doorpakken op digitalisering.

Maria van Omme maakt als coördinator experimenten deel uit van een commissie, die binnen de mbo-school Spotlight experimenten stimuleert en beoordeelt. Spotlight experimenten zijn kleine, innovatieve plannen die door de bedenker zelf mogen worden uitgevoerd met een vast budget van 10.000 euro. Ze worden uitgevoerd in enkele stappen en ze moeten aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • Het idee moet passen bij de strategische koers van Noorderpoort.
  • Het moet binnen een half jaar uit te voeren zijn.
  • Het idee moet school-overstijgend zijn.
  • Het delen van uitkomsten en geleerde lessen op het online platform van Noorderpoort moet centraal staan.

Spotlight experimenten zijn, in tegenstelling tot de grote innovatieprojecten op Noorderpoort, kort-cyclische en open ideeën waarvan op geen enkele manier vaststaat wat de uitkomst gaat zijn.

Van Omme benoemt twee digitaliseringsexperimenten die aan de slag gaan als Spotlight experiment:

  • De opleiding fietstechnicus maakt met Virtual Reality en Augmented Reality het onderwijs locatie-onafhankelijk en brengt daardoor de digitale ontwikkelingen dichter bij de opleiding.
  • De opleiding zorg onderzoekt hoe met VR de praktijk in de school gebracht kan worden. Ze proberen enkele virtuele technieken uit, zoals een simulatiepop en 360-graden camera’s, en onderzoeken daarmee welke techniek een goede bijdrage kan leveren aan het curriculum.

Initiatieven die niet blijken te werken, zijn volgens Van Omme overigens evengoed waardevol als de ‘lessons learned’, maar worden vertaald naar collectief leren. De allergrootste uitdaging is volgens Van Omme de verduurzaming van succesvolle experimenten.

Bron: Magazine Doorpakkers, vanaf pagina 28

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Maatwerk dankzij modulaire opbouw opleiding ROC Friese Poort