Home Thema's Onderwijsinnovatie Landstede MBO opent onderzoekswerkplaats ICT Room For Care
Onderwijsinnovatie

Landstede MBO opent onderzoekswerkplaats ICT Room For Care

Landstede MBO opent onderzoekswerkplaats ICT Room For Care
Nieuws

Landstede MBO maakt sinds begin 2024 gebruik van de onderzoekswerkplaats ICT Room For Care. Room For Care is gericht op het onderzoeken en implementeren van de Immersive Room om de aansluiting en de benutting hiervan binnen het huidige onderwijsprogramma te ontwikkelen. De onderzoekswerkplaats werd mogelijk gemaakt door Digitaal Bekwaam MBO, een programma dat zich richt op het verhogen van de ict-bekwaamheid bij lesgevend personeel. 

Verschillende concepten bij elkaar

In Room For Care komen verschillende concepten bij elkaar. Het gaat om de fysieke ruimte, namelijk de Immersive Room binnen de Zorg- en Welzijnsopleidingen (Care). Daarnaast is de onderzoekswerkplaats een plek waarin docenten de mentale ruimte (Room) kunnen creëren en benutten om onderzoekend aan de slag te gaan, met aandacht voor het leren van en met elkaar (Care). Binnen de onderzoekswerkplaats werkt Landstede MBO met een onderbouwde en cyclische aanpak, geïnspireerd op elementen van innoverend werken en work-based-research. De aanpak is gericht op collectief onderzoeken en leren binnen een multidisciplinaire groep.

Wat is een immersive room?

Een immersive room is een interactieve ruimte met 360-graden beeld, waar studenten worden ondergedompeld in auditieve en visuele ervaringen, zodat levensechte omstandigheden gesimuleerd kunnen worden. Dat kan door film, scenario’s, games of presentaties. Beleven staat centraal, waarbij het m.n. gaat om het communiceren, probleem oplossend vermogen, samenwerken als groep en het reflecteren hierop. De naam van de immersive room van Landstede MBO is Room For Care, omdat het in eerste instantie wordt gedaan vanuit de zorg- en welzijnsopleidingen.

Ervaring, beleving en reflectie belangrijk

Docent sociaal werk Bernice Boxman van Landstede MBO vindt ervaring belangrijk bij het opleiden voor de praktijk. Bovendien is bij leren niet alleen de beleving van belang, maar ook de reflectie. Het begeleiden van dat proces is volgens haar een van de belangrijkste taken van de docent. Dankzij de immersive room en de technologie kunnen docenten nu hun eigen handelen terugkijken en nog beter evalueren. Het practoraat Docentenprofessionalisering onderzoekt hoe deze manier van werkend leren van invloed is op de docenten. Eerder was al onderzocht hoe de immersive room optimaal gebruikt kon worden bij het opleiden van studenten binnen zorg- en welzijnsopleidingen.

Dromen over vier jaar

Boxman heeft wel dromen over hoe Room For Care er over vier jaar uit ziet: “Veel en mooie content, kwalitatief goede en afwisselende programma’s ondersteund met technologie en veel gemotiveerde studenten en docenten. Docenten die op een nieuwe manier praktijksituaties kunnen overbrengen in de immersive room. Gemotiveerde studenten die klaar zijn om in de praktijk te staan, met voldoende theoretische en praktische bagage én oefening.”

Bron: MBO Digitaal, Landstede Groep.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics