Home Thema's Onderwijsinnovatie Lodewijk Asscher gaat taskforce Doelmatigheid van SBB leiden
Onderwijsinnovatie

Lodewijk Asscher gaat taskforce Doelmatigheid van SBB leiden

Achtergrond

De Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) heeft een taskforce Doelmatigheid ingesteld onder leiding van Lodewijk Asscher, die ervoor moet zorgen dat er voldoende studenten worden opgeleid met een realistisch arbeidsmarktperspectief en dat er voldoende mbo-geschoolde vakmensen op de arbeidsmarkt komen voor beroepen waar vraag naar is.

Lodewijk Asscher, voorheen onder meer minister van Socialen Zaken en Werkgelegenheid en wethouder in Amsterdam met onder meer de portefeuilles Economische Zaken en Onderwijs, krijgt met de taskforce Doelmatigheid drie opdrachten:

  • Kom met een heldere, gedragen definitie van het begrip doelmatigheid
  • Kom met een toekomstgerichte, werkbare werkwijze Doelmatigheid 2.0
  • Zorg voor heldere handvatten, waarmee beroepsonderwijs en bedrijfsleven volgens die werkwijze gezamenlijk kunnen handelen

Beroepsonderwijs en bedrijfsleven werken in SBB op landelijk niveau nauw samen om te faciliteren dat het aanbod van opleidingen zoveel mogelijk aansluit op de vraag van de arbeidsmarkt. Eind 2018 stelde SBB de werkwijze Doelmatigheid vast.

Samenstelling taskforce Doelmatigheid

Naast een onafhankelijke voorzitter, Lodewijk Asscher, en een externe deskundige, Marjolijn Olde Monnikhof, adjunct-directeur SCP, bestaat de taskforce uit drie vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en drie vertegenwoordigers uit het onderwijs. De taskforce wordt aangevuld met directievoorzitter Hannie Vlug vanuit haar rol als secretaris van het bestuur SBB en beleidsexperts uit het beroepsonderwijs-bedrijfsleven.

Het advies van de taskforce Doelmatigheid wordt in de zomer verwacht en wordt dan aan beroepsonderwijs en bedrijfsleven voorgelegd. Lodewijk Asscher zet in eerste instantie in op een gezamenlijk vertrekpunt, van beroepsonderwijs en bedrijfsleven, maar ook van andere stakeholders.

Bronnen: SBB en MBO•today.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Hoe richt je met technologie onderwijs flexibel in?