Home Thema's Onderwijsinnovatie MBO Brigade belicht onderwijsinnovaties
Hybride onderwijs

MBO Brigade belicht onderwijsinnovaties

MBO
Achtergrond

Welke onderwijsinnovaties heeft de coronapandemie opgeleverd en hoe kunnen die duurzaam in  de praktijk worden gebracht? MBO•today belicht twee voorbeelden die tijdens een bijeenkomst van MBO Brigade aan de orde kwamen: de ‘onderwijscode’ van ROC A12 en ‘digitaal examineren’ van MBO Amersfoort.

ROC A12: Onderwijscode

Mattijs Bron, beleidsadviseur onderwijs bij ROC A12, vertelde dat het ROC A12 een onderwijscode voor flexibel onderwijs heeft vastgesteld met zowel aandacht voor blended leren als voor socialisatie en persoonsvorming. Daarbij kan, zo leerde de coronapandemie, het eerste – blended leren – alleen als er ook aandacht is voor het tweede – socialisatie en persoonsvorming. Een andere les van de coronapandemie was het belang van flexibiliteit. Bron: “Studenten leren op een verschillende manier in een verschillend tempo. Dat betekent iets voor de vorm en de inhoud van wat ze leren.” Daarbij zijn er bij flexibel onderwijs ook uitdagingen:

  • Bij examinering en roostering is standaardisatie noodzakelijk
  • Wat is de meerwaarde voor studenten?
  • Lukt het om teams goed mee te nemen?
MBO Amersfoort: digitaal valideren

Het verhaal van Jos van Odijk, beleidsadviseur onderwijs en ontwikkeling bij MBO Amersfoort, draaide om digitaal valideren als alternatief voor examineren. “In het onderwijs zijn we gewend naar een einde toe te werken: het examen. Maar de focus kan ook liggen op onderwijs en ontwikkeling: valideren. Waarom zou je nog moeten examineren als je hebt laten zien dat je het kan?” Van Odijk had ook aandacht voor de logistieke kant van digitaal valideren: het doorlopend bijhouden van de ontwikkeling van de student in een digitaal portfolio dat door verschillende docenten of instructeurs bekeken wordt en de mogelijkheid om met een GoPro actiecamera praktijkopdrachten te filmen. In eerste instantie is de methode met valideren vooral bedoeld voor het volwassenenonderwijs, maar Van Odijk denkt dat ook jongeren ervan kunnen profiteren.

Bron: MBO•today.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
De (digitale) transformatie van Kennispark Twente
Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks kennis en inspiratie over digitalisering en innovatie in het onderwijs in je mailbox.

Door op de button te klikken, meld je je aan voor de nieuwsbrief en ga je akkoord met de voorwaarden van Breens.

Bedankt voor je aanmelding voor de nieuwsbrief van Breens.nl, het kennis- en inspiratieplatform voor onderwijsprofessionals. Je ontvangt binnenkort de eerstvolgende editie in je mailbox.  We wensen je veel leesplezier! Het team van Breens.nl