Home Thema's Onderwijsinnovatie MBO-docent Kirsten Cuppen wil met campagne ‘Hoezo laag opgeleid?’ vooroordelen wegnemen
Onderwijsinnovatie

MBO-docent Kirsten Cuppen wil met campagne ‘Hoezo laag opgeleid?’ vooroordelen wegnemen

Achtergrond

Kirsten Cuppen werd in december 2021 uitgeroepen tot mbo-docent van het jaar. Cuppen, die Nederlands en studieloopbaanbegeleiding geeft aan mbo-studenten op ROC Tilburg, startte op 14 februari 2022 samen met Lucelle Comvalius en Wendy Dinkelberg de campagne ‘Hoezo lager opgeleid’. In een interview met Breens legt ze uit waarom.

Vooroordelen

Cuppen: “We merken dat er nog veel vooroordelen zijn over het mbo, dat ouders teleurgesteld zijn als ze bij de cito een (v)mbo advies krijgen en dat je overal nog de termen hoog en laag opgeleid hoort en ziet. Wij vinden dit jammer, we zien niet in waarom het een hoger/beter is dan het het andere en wij vinden dat je trots moet zijn op alle leerlingen/studenten/mensen ongeacht het opleidingsniveau. Het gaat erom dat je doet wat je leuk vindt en waar je goed in bent. De een is nou eenmaal praktisch ingesteld en de ander meer theoretisch. We hebben alle beroepen nodig en kunnen niet zonder elkaar. Sterker nog, er is een schreeuwend tekort aan mbo’ers. Wij vinden dat we ons hier meer bewust van moeten zijn, meer trots mogen zijn en moeten stoppen met de termen hoog en laag.” De campagne richt zich volgens de initiatiefnemers op iedereen. Cuppen: “Het is een groot maatschappelijk probleem wat al begint bij de ouders en de basisschool. De posters, die op 14 februari online kwamen en vanaf 7 maart per set van 9 te bestellen zijn, zijn verstuurd naar het vo en mbo en hangen nu al op diverse scholen in het land.”

Campagne

Cuppen licht toe wat de campagne inhoudt: “We hebben een online campagne gehad waarbij we elke dag een poster deelden met een persoonlijk verhaal van de persoon die op de poster staat. Op de poster staat een QR code en als je die scant, komt je bij een persoonlijk filmpje van die persoon waarin hij vertelt wie hij is, wat hij doet en waarom hij/zij trots is op het mbo. We hebben 9 verschillende posters gemaakt. Nadat we deze onder de aandacht hebben gebracht, hebben we ze af laten drukken en zijn ze samen met een lesbrief verstuurd naar allerlei scholen en partijen die interesse hadden. Daarbij kan je denken aan diverse vo en mbo scholen, maar bijvoorbeeld ook aan de nationale Skills wedstrijden.”

Positieve reacties

Over het algemeen krijgen de initiatiefnemers tot nu toe positieve reacties van iedereen. Cuppen: “Mensen zien goed in dat het nodig is en veel mensen hebben de sets besteld. Men vindt het mooi dat er zoveel diversiteit is qua beroepen en type personen en er wordt positief gereageerd op de persoonlijke zelf gemaakte filmpjes.” Er is echter ook een kleine groep mensen die er moeite mee heeft: “Ze vinden de titel te negatief en juist de nadruk leggen op de term laag opgeleid (in de categorie ‘denk niet aan een roze olifant’). Ook is een kleine groep die niet begrijpt waarom het nodig is, maar als ik ze dan verwijs naar media en naar hoe mensen over het algemeen praten, dan snappen ze het wel en steunen ze de campagne ook. Wij hebben hulp gehad van wat mensen uit de marketingwereld en ons doel was om de discussie aan te wakkeren en mensen aan het denken te zetten. Als je er iets liefs/positiefs boven zet (mbo is top niveau bv), dan kijken mensen er niet naar en wordt er niet over gesproken. Nu wel.”

De initiatiefnemers hebben nog meer plannen. Cuppen: “We hopen dat we de campagne groter kunnen maken en dat we op abri’s kunnen komen, maar daar hebben we nu geen financiële middelen voor. We zijn daarnaast aan het bedenken hoe we zelf een stap verder kunnen gaan, maar daar zijn we nog niet over uit. Alle ideeën zijn welkom en we hopen vooral dat het zich als een olievlek verspreid.”

Lees hier de lesbrief van de campange “Hoezo laag opgeleid?”

Bron: Onderwijs van Morgen

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Hoe richt je met technologie onderwijs flexibel in?