Home Thema's Onderwijsinnovatie Gebruik digitale technologie om leerachterstanden weg te werken 
Onderwijsinnovatie

Gebruik digitale technologie om leerachterstanden weg te werken 

Blog

Het Nationaal Programma Onderwijs is bedoeld om te helpen de tijdens de pandemie opgelopen leerachterstanden weg te werken. De ene leerling heeft meer last van een achterstand dan een andere. Dat betekent dat je als docent per leerling moet kijken, wat diegene nodig heeft. Juist technologie kan je daar enorm goed bij helpen. 

De meeste kinderen groeien op met schermen om zich heen en zijn vaak heel handig met technologie. In veel gevallen zelfs handiger dan de docent, maar dat is geen reden om devices en apps te weren uit de klas. Het biedt onderwijskundig juist enorme voordelen. Zo zorgt bijvoorbeeld een iPad ervoor dat een leerling vrijwel altijd en overal kan leren; of hij nu thuis is of in de klas zit. Een device biedt toegang tot een enorme wereld aan kennis. Bovendien kunnen docenten met de juiste tools precies zien hoe en wat een kind leert en beheerst. 

Differentiëren ontzettend moeilijk 

Er zit uiteraard een maximum aan wat een docent zonder technologie kan. Wanneer een docent op dit moment op drie verschillende niveaus kan differentiëren in een klas, is het echt wel een baas. Dat is zo ontzettend moeilijk. Technologie maakt dit eenvoudiger. Het biedt je meer tools en de mogelijkheid om beter te volgen wat een leerling doet. Maar om dit te kunnen inzetten, moeten docenten worden getraind. En dat niet alleen, ze moeten – en eigenlijk de hele school – goed bepalen hoe ze technologie in willen zetten om hun onderwijsdoelstellingen te kunnen bereiken en verbeteren. 

“Wie op drie verschillende niveaus kan differentiëren in een klas, is echt wel een baas.” 

Op de les concentreren 

Apple biedt in een speciale omgeving voor leraren, Klaslokaal, de mogelijkheid om de voortgang van leerlingen binnen een les te volgen en zo klassikaal toch één-op-één te kunnen differentiëren. Standaard is de privacy van Apple-apparatuur extreem goed geregeld. En dat is belangrijk wanneer leerlingen zich over het internet bewegen en aan het leren zijn wat ze daar wel en beter niet kunnen doen. Bijvoorbeeld de iPad is eenvoudig te beheren en zo in te stellen dat leerlingen en docenten zich vooral op de lessen kunnen concentreren. 

Waar zit de winst? 

Het benutten van de technologische mogelijkheden vergt wel een verandering in de mindset van veel docenten. Veel leraren zien, zeker na de lockdowns, digitalisering als het lesgeven in Teams en dat is het. Hoewel de pandemie de drempel om technologie te gebruiken in het onderwijs fors heeft verlaagd, is het nu zaak om de kans te grijpen om slagen te maken in het onderwijs. Iedereen heeft nu kennis kunnen maken met technologie, maar wat ga je nu verder doen als school en als docent? Wat behoud je, waar zit de winst en wat kan er beter? Ik hoop dat onderwijsinstellingen nu verder durven en gaan nadenken over de volgende stappen op dit gebied. 

Inpassen in de onderwijsvisie

Daarvoor is het noodzakelijk dat docenten devices kunnen gaan inzetten. Niet alleen het bedienen moeten ze onder de knie krijgen, maar het is belangrijk dat ze ook kunnen gaan zien waar een device als de iPad meerwaarde kan bieden in hun onderwijs. En scholen zelf moeten kijken hoe ze technologie inpassen in hun onderwijsvisie. Ze ontkomen er niet aan om technologie een grotere rol te geven dan het nu heeft in het onderwijs. Dat kost tijd en ontwikkeltijd. Die is er wel, maar de vraag is of het onderwijs er ook genoeg prioriteit aan geeft. 


Meer weten over Apple in het onderwijs?

Amac Onderwijs staat voor je klaar. Laat het ons weten, we helpen je graag!


Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Frank weet als Manager Onderwijs bij Amac waar hij over praat als het over onderwijs en technologie gaat. Niet in de laatste plaats, omdat hij zelf jaren als docent voor de klas heeft gestaan. In zijn blogs deelt hij zijn visie en ervaring.
Trending topics
Hoe richt je met technologie onderwijs flexibel in?