
Nieuwe leidraden vo en mbo over evidence-informed onderwijs

Hoe kun je evidence-informed werken aan onderwijsverbetering? Daarvoor heeft het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek twee nieuwe leidraden gepubliceerd, gericht op het voortgezet onderwijs en op het mbo. De twee leidraden zijn gebaseerd op de gelijknamige leidraad die eerder werd ontwikkeld voor het primair onderwijs.
De leidraad Werken aan onderwijsverbetering in het voortgezet onderwijs en de leidraad Werken aan onderwijsverbetering in het mbo bevatten zes aanbevelingen:
- Kom tot een onderbouwd en gedragen verbeterplan
- Zorg voor een proces van uitvoeren, monitoren, bijstellen en borgen
- Stimuleer een onderzoekende houding
- Stimuleer samen leren in het team
- Benut kennis en expertise
- Creëer een schoolklimaat waarin leiderschap wordt gespreid
In aanbeveling 1 en 2 focus je op het onderzoeksmatig en cyclisch werken aan onderwijsverbetering en in aanbeveling 3 tot en met 6 werk je aan het creëren van een onderzoekscultuur. Bij de aanbevelingen vind je vragen uit de praktijk en er worden suggesties gegeven voor concrete handvatten. Daarnaast vind je tips over waar je verder kunt lezen over de onderwerpen.
Over de leidraden
De leidraden van het NRO zijn onderbouwd met het meest recente en relevante nationale en internationale onderzoek. Bij de ontwikkeling van een leidraad wordt intensief samengewerkt met de onderwijspraktijk, van themabepaling tot uitwerking. Een leidraad wordt geschreven door een team van onderzoekers en onderwijsprofessionals (zoals docenten, intern begeleiders, schoolleiders en lerarenopleiders). Eerder verschenen al drie andere leidraden:
- Leidraad Werken aan onderwijsverbetering in het primair onderwijs.
- Leidraad Onderwijs vanuit hoge verwachtingen (voor po).
- Leidraad Differentiatie als sleutel voor gelijke kansen (voor po).
Bron: NRO
Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct