Home Thema's Onderwijsinnovatie Onderwijs moet richtlijnen opstellen voor techbedrijven
Onderwijsinnovatie

Onderwijs moet richtlijnen opstellen voor techbedrijven

Onderwijs moet richtlijnen opstellen voor techbedrijven
Achtergrond

De onderwijssector moet leidende en sturende richtlijnen opstellen voor techbedrijven, het liefst in Europees verband. De techbedrijven moeten zich daaraan houden. Dat stelt Larissa Zegveld, voorzitter Forum Standaardisatie en algemeen directeur van stichting Kennisnet in een blog op iBestuur.

Grote zorgen

Volgens Zegveld zijn er in de techwereld momenteel nieuwe ontwikkelingen gaande waarvan de onderwijssector de gevolgen nog niet kan overzien. Ze maakt zich daar zorgen over en vergelijkt de onderwijssector met de zorgsector. Waar in de laatste sector zorgvuldige en grondige procedures worden doorlopen rond complexe of ethische vraagstukken voordat een apparaat of medicijn op de markt komt, lijkt dit in de onderwijssector veel losser te verlopen.

Kijken naar cyberveiligheid en privacy niet voldoende

Zegveld wijst erop dat er rond informatiebeveiliging het Normenkader IBP is waar onderwijsorganisaties aan moeten voldoen. We moeten echter volgens haar niet alleen kijken naar cyberveiligheid en privacy maar ook naar de impact van de nieuwe systemen op het onderwijs. Daarbij kan gedacht worden aan:

  • De ethische kanten.
  • De effectiviteit van het onderwijs.
  • De gevolgen voor de professionele ruimte van de leraar.

 Omdat er steeds meer adaptieve toepassingen en AI-systemen komen wordt volgens Zegveld het belang van kaders rond toekomstige ontwikkelingen steeds groter. Daarbij zou het moeten gaan om vragen als:

  • Welke stappen moeten worden doorlopen voordat we nieuwe apps toelaten tot het onderwijs?
  • En: Mogen techbedrijven als OpenAI zonder restricties doorgaan met ontwikkelen, of stellen we vanuit de onderwijssector gezamenlijk kaders waarbinnen deze (Ed)Tech-bedrijven opereren?
AI Act stap vooruit

Zegveld erkent dat de Europese AI Act van 8 december 2023, die de inzet en ontwikkeling van AI met name juridisch een stap vooruit is. De wet zal volgens haar ook impact hebben op het onderwijs. Haar vraag aan de onderwijssector is: hoe moeten we kijken naar de pedagogische impact van dit soort systemen?

Dit moet volgens Zegveld beginnen met collectief optrekken en samen de regie pakken. Als onderwijssector zelf richtlijnen – het liefst in Europees perspectief – opstelt, zijn die leidend en sturend en moet de techsector zich daaraan houden. Nederland hoeft daarbij niet op Europa te wachten, omdat het zelf afwegingen kan maken en het voortouw kan nemen om de inrichting van digitale leermiddelen en leerplatforms te sturen.

Bron: iBestuur.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Schaduw-ict, de IBP-uitdaging van ChatGPT
Stappenplan voor smartphonebeleid op school
Hoe betrek je als school ouders bij mediawijsheid?