Home Thema's Onderwijsinnovatie College Tour over aansluiten onderwijsruimtes bij het onderwijs
Onderwijsgebouw 2.0

College Tour over aansluiten onderwijsruimtes bij het onderwijs

college tour
Achtergrond

Het aansluiten met onderwijsruimtes bij het onderwijs is momenteel een grote uitdaging. Dat bleek tijdens een College Tour, die Measuremen op 18 november organiseerde met vertegenwoordigers van Radboud Universiteit Nijmegen, Universiteit Utrecht, de Haagse Hogeschool en Hogeschool Windesheim.

Omdat er – mede onder invloed van de coronacrisis – veel verandert qua onderwijsvormen en er ook de nodige restricties gelden, zijn er verschillende dilemma’s:

  • Hoe moeten ruimtes worden opgevuld, wanneer de capaciteit is teruggebracht naar 30 procent?
  • Voor een deel van de opleidingen, zoals bij praktijkonderwijs, is fysieke aanwezigheid voorwaardelijk.
  • De prioritering van eerstejaars studenten (Bachelor en Master) voor wie community-vorming erg belangrijk is.
  • Hoe vindt toetsing plaats, waarbij fysieke aanwezigheid ook een belangrijk onderdeel is.

De conclusie na afloop van de College Tour was dat maximale bezetting halen binnen de kaders voor veel onderwijsinstellingen nu erg belangrijk is. Daarbij zijn er verschillende uitdagingen:

  • In sommige faculteiten is de behoefte een stuk groter dan in andere faculteiten. Daardoor  moeten studenten efficiënt over de beschikbare locaties verspreid worden om bezetting te optimaliseren.
  • Onderwijsinstellingen hebben veel te maken met ‘no shows’, gevallen waar een ruimte wordt gereserveerd maar deze niet wordt bezet. Dit gaat ten koste van het efficiënt bezetten van de ruimtes.
  • Daarnaast komt het ook voor dat ruimtes gebruikt worden die niet gereserveerd zijn. Bij een van de klanten van Measuremen zorgde dit type van bezetting, bij één locatie, voor meer dan 50 procent van de daadwerkelijke bezetting.

Het feit dat reserveringsdata erg kunnen afwijken van de daadwerkelijke bezetting heeft in beide gevallen nadelige gevolgen:

  • Als de data te laag zijn gaat het ten koste gaat van efficiënt gebruik.
  • Als de data te hoog zijn, worden de restricties overtreden.

Er zijn dan verschillende vervolgstappen mogelijk:

  • Studenten kunnen aan de hand van deze data gewezen worden op het foutief gebruik van de ruimtes middels mails of het fysiek langs de ruimtes gaan.
  • Meer oplossingsgerichte acties liggen in het faciliteren van de momentane behoeftes. Zoals bijvoorbeeld het faciliteren van meer (en veilige) individuele studieplekken. 

Wat in ieder geval duidelijk uit de College Tour naar voren kwam was dat studenten behoefte hebben aan fysieke interactie met studenten en docenten waarmee ze kunnen praten, discussiëren, en experimenteren. Waarbij zij ruimtes en materialen nodig hebben die dit zo optimaal mogelijk realiseren.

Lees hier het oorspronkelijke verslag van de College Tour van Measuremen op de website van Smart WorkPlace.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Creëer zelf je digitale wereld en houd de macht in eigen hand
Geen smartphones in de klas? Geen smartphones op school!