8. Onderwijsinnovatie

Hybride docentschap brengt onderwijs en arbeidsmarkt samen

De mate waarin hybride docentschap bijdraagt aan een nauwere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt is groter dan tot nu toe werd...

Vier wegen naar flexibel en modulair onderwijs

Een leven lang leren is al jarenlang een hoofdzaak in menig beleidsrapportage. Flexibele leerroutes bieden daarbij uitkomst, maar hoe kun...

College Tour over aansluiten onderwijsruimtes bij het onderwijs

Het aansluiten met onderwijsruimtes bij het onderwijs is momenteel een grote uitdaging. Dat bleek tijdens een College Tour, die Measuremen...

Leren van onze noorderburen: het succes van Estland met digitaal onderwijs in coronatijd

Scholen in de Baltische staat zijn dankzij de vroege adoptie van onderwijstechnologie en ICT vlekkeloos overgestapt naar online lesgeven. Terwijl...

Goede toegang niet genoeg bij tegengaan kansenongelijkheid door digitalisering

Hoe zorg je ervoor dat bij een toenemende digitalisering van het onderwijs kansengelijkheid toeneemt in plaats van afneemt? Lotte Dondorp...

Data-ondersteund onderwijs: onderbuikgevoel van de leraar in een dashboard

Docenten die gewend zijn om een groep leerlingen voor zich te zien in de klas, hebben vaak haarfijn door wat...

Vijf miljoen subsidie voor schoolontwikkeling funderend onderwijs

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen stelt met de subsidieregeling Schoolkracht vijf miljoen euro beschikbaar voor schoolontwikkeling in het...

Studenten Lerarenopleiding HU klaar voor digitalisering onderwijs

Leraren in het voortgezet onderwijs en mbo hebben zich het afgelopen jaar volop kunnen bekwamen in onderwijs op afstand. Maar...

Leiding geven aan leren: een nieuw onderwijsconcept

Hoe geef je leiding aan leren? Voortgezet leren, een campagne van de VO-raad en Schoolinfo, bundelde acht praktijkvoorbeelden. Een van...

Verandermanagement: drie harde standpunten

Thijs Homan is emeritus hoogleraar Change and Implementation bij de Open Universiteit Nederland. Hij benadrukt ferm dat hij geen normatief,...

Rik Maes: samen leren mogelijk maken en afstappen van het begrip ‘klant’

Rik Maes, emeritus hoogleraar informatiemanagement aan de Universiteit van Amsterdam, ziet twee verschuivingen in het onderwijs die van invloed zijn...
Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks kennis en inspiratie over digitalisering en innovatie in het onderwijs in je mailbox.

Door op de button te klikken, meld je je aan voor de nieuwsbrief en ga je akkoord met de voorwaarden van Breens.

Bedankt voor je aanmelding voor de nieuwsbrief van Breens.nl, het kennis- en inspiratieplatform voor onderwijsprofessionals. Je ontvangt binnenkort de eerstvolgende editie in je mailbox.  We wensen je veel leesplezier! Het team van Breens.nl