Home Thema's Onderwijsinnovatie Procedures en afspraken bij onderwijsinnovatie
Onderwijsinnovatie

Procedures en afspraken bij onderwijsinnovatie

procedures
Achtergrond

Bij elke succesvolle verandering zijn er vier succesfactoren: nut en noodzaak, procedures, vaardigheden/competenties en rolmodellen. Jouke Brouwer behandelt in een serie van vier artikelen voor Vernieuwenderwijs wat dit betekent voor onderwijsinnovatie. In deel twee aandacht voor de procedures.

Bij de vraag ‘Hoe zorg je voor goed afstemming?’ draait het volgens Brouwer om de vraag of de procedures en afspraken die gelden binnen de organisatie aansluiten bij de gewenste vernieuwing. Ook moet de school nadenken over welke procedures eventueel in de weg kunnen zitten bij het invoeren van de onderwijsverbetering.

Ook bij deze succesfactor is de gezamenlijke discussie, liefst met het gehele docententeam dat de verandering wil gaan doorvoeren, noodzakelijk. Daarbij gaat het om twee zaken:

  • Een inventarisatie van eventuele organisatorische knelpunten.
  • Het maken en naleven van gemaakte afspraken. 

Een dergelijke discussie kun je bijvoorbeeld voeren door te vragen naar succescriteria. Vragen die hierbij kunnen helpen zijn:

  • Wat is er nodig om de implementatie tot een succes te maken?
  • Welke onderlinge afspraken hebben we daarbij nodig?
  • Welke obstakels zouden we hierbij binnen onze organisatie kunnen tegenkomen?

Dergelijke gesprekken moeten echter wel regelmatig een plaats op de agenda krijgen en daarnaast goed geleid en gefaciliteerd worden. Ook moeten de afspraken en procedures voortkomen uit het waarom. Een afspraak is pas een afspraak als iedereen zich meegenomen voelt in een verhaal. Je moet deze afspraken dus altijd koppelen aan het waarom-verhaal en zorgen dat collega’s de vernieuwing zo graag willen dat ze de afspraken allemaal willen nakomen. Verder moet op school een cultuur ontstaan waarin je elkaar kunt aanspreken op de afspraken die je maakt.

Lees ook het eerste artikel op Breens uit deze serie over Nut en noodzaak.

Lees het artikel van Jouke Brouwer op Vernieuwenderwijs over procedures als succesfactor van onderwijsinnovatie.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Whitepaper: Naar een veiligere, hybride onderwijsomgeving
Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks kennis en inspiratie over digitalisering en innovatie in het onderwijs in je mailbox.

Door op de button te klikken, meld je je aan voor de nieuwsbrief en ga je akkoord met de voorwaarden van Breens.

Bedankt voor je aanmelding voor de nieuwsbrief van Breens.nl, het kennis- en inspiratieplatform voor onderwijsprofessionals. Je ontvangt binnenkort de eerstvolgende editie in je mailbox.  We wensen je veel leesplezier! Het team van Breens.nl