Home Thema's Onderwijsinnovatie Readification moet ontlezing onder jongeren tegengaan
Onderwijsinnovatie

Readification moet ontlezing onder jongeren tegengaan

Achtergrond

De Leescoalitie en gameontwikkelaar Ubisoft willen met Readification de ontlezing onder jongeren tegengaan. Bij deze vorm van leesbevordering vormen populaire games en de bijbehorende fictieve werelden de basis voor nieuwe verhalen.

De bekende auteurs Ronald Giphart en Margje Woodrow hebben met ‘Het grootse feest voor Bent’ en ‘Alf’ speciale Verborgen Verhalen geschreven, die zich afspelen in de wereld van de populaire game Assassin’s Creed Valhalla. Samen met extra visuals, videobeelden en geluidseffecten krijgen lezers een unieke ervaring aangeboden in een al bestaande gameomgeving. Via de pilot wordt onderzocht wat het effect is op zowel het lezen zelf als het imago van lezen onder de gamers. De verhalen zijn te lezen in de Ubisoft Special-app, een interactief magazine dat iedereen gratis kan downloaden op iOS en Android.

De Leescoalitie, het samenwerkingsverband van leesbevorderaars, en Ubisoft, een van de grootste uitgevers en distributeurs van interactieve entertainmentproducten ter wereld, delen de ambitie dat iedere schoolverlater (po, vo en mbo) over goede leesvaardigheden beschikt om mee te kunnen doen in de maatschappij. De samenwerking komt op een belangrijk moment: het leesplezier onder jongeren in Nederland gaat achteruit. Zo vindt bijna de helft van de Nederlandse 15-jarigen lezen een tijdsverspilling. En 60% leest alleen als het echt moet.

Eveline Aendekerk, directeur CPNB namens de Leescoalitie, vindt de samenwerking met Ubisoft een heel spannende maar vooral ook belangrijke stap om leesplezier bij jongeren aan te wakkeren. “Jongeren bereik je niet alleen door tegen ze te zeggen hoe belangrijk en fijn lezen is. Je moet ze daarnaast weten te raken op een plek waar ze al graag zijn. De fictieve wereld van games is zo’n plek waar al heel veel jongeren zitten en waar het lezen van verhalen eigenlijk heel goed bij past.”

Marcel Keij, marketingdirecteur Ubisoft Benelux, vult aan: “Met dit initiatief willen we de Leescoalitie op een creatieve manier ondersteunen om jongeren aan het lezen te krijgen. Dit doen we niet alleen door nieuwe fictieve verhalen te creëren, maar ook door jongeren een interactief platform aan te bieden.”

Bron: Stichting Lezen & Schrijven

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
De (digitale) transformatie van Kennispark Twente
Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks kennis en inspiratie over digitalisering en innovatie in het onderwijs in je mailbox.

Door op de button te klikken, meld je je aan voor de nieuwsbrief en ga je akkoord met de voorwaarden van Breens.

Bedankt voor je aanmelding voor de nieuwsbrief van Breens.nl, het kennis- en inspiratieplatform voor onderwijsprofessionals. Je ontvangt binnenkort de eerstvolgende editie in je mailbox.  We wensen je veel leesplezier! Het team van Breens.nl