Home Thema's Onderwijsinnovatie Revolutionair denken over evolutionaire ontwikkelingen voor het hoger onderwijs
Onderwijsinnovatie

Revolutionair denken over evolutionaire ontwikkelingen voor het hoger onderwijs

Revolutionair denken over evolutionaire ontwikkelingen
Achtergrond

Derk Loorbach is hoogleraar transitiemanagement aan de Erasmus Universiteit. Zijn onderzoeksgroep is ondergebracht in een bijzondere vennootschap, DRIFT, en moet met contractonderzoek zijn eigen broek ophouden. In een interview met SURF vertelt hij erover.

Niche in wetenschaps- en onderwijssysteem

DRIFT bestaat inmiddels twaalf jaar. DRIFT heeft inmiddels 40 medewerkers en 4 promovendi. Loorbach legt uit dat het zich ontwikkeld heeft tot een niche binnen het wetenschaps- en onderwijssysteem. “We hebben eigenlijk een soort sociaal-wetenschappelijk businessmodel, waarbij we academisch onderzoek combineren met allerlei vormen van onderwijs – ook voor professionals – plus advieswerk en activisme op het gebied van duurzaamheid.”

Transitie-aanpak van Loorbach

Loorbach definieert transities als systeemveranderingen, wezenlijke veranderingen op de lange termijn. Het is volgens Loorbach de kunst om die te herkennen en ze zo vlot mogelijk te laten verlopen in een gewenste richting. De transitie-aanpak van Loorbach is te karakteriseren als revolutionair denken over evolutionaire ontwikkelingen. Onderdelen daarvan zijn de transitie-arena, waarbij een divers samengestelde groep een complex probleem bestudeert, tot een gezamenlijk discours, idee of beeld komt en dat vervolgens internaliseert zodat het gedrag verandert. Ook het experimenteren of onderhandelen op de korte termijn hoort bij deze transitie-arena.

Transitie-agenda

DRIFT publiceerde in 2021 een transitieagenda voor het hoger onderwijs, Leren digitaliseren. Omdat digitalisering doorzet en impact heeft op maatschappelijke problemen zoals hoger onderwijs, hoopt Loorbach dat onderwijsvernieuwing en digitalisering bij elkaar komen. Zelf ziet Loorbach digitalisering als de sleutel tot inclusief en transformatief hoger onderwijs. Volgens hem opent het voor studenten een wereld van kennis en kan het leerpaden persoonlijker maken. Voor dit alles is echter wel eerst een visie nodig op deze transitie.

Loorbach waarschuwt daarnaast voor het doorschieten bij onderwijsvernieuwing. Er zit volgens hem veel waarde in het oude systeem, waar eeuwen aan gebouwd is.

Rol van SURF

Loorbach vindt in de onderwijsvernieuwing de rol van SURF om twee redenen belangrijk:

  • Het is een belangrijk platform om te zorgen dat iedereen mee kan in digitalisering. 
  • Het denkt strategisch na over waar we heen moeten.

Wel mag SURF volgens Loorbach meer richting geven, bijvoorbeeld door oplossingen te ontwikkelen of uit te testen.

Bron: SURF.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Met cyberrisicopool als mbo samen risico dragen
Lessen uit ransomware-aanval op British Library
Vlaamse scholen boeken opnieuw digitale vooruitgang