Home Thema's Onderwijsinnovatie Rolmodellen bij onderwijsinnovatie
Onderwijsinnovatie

Rolmodellen bij onderwijsinnovatie

Achtergrond

Bij elke succesvolle verandering zijn er vier succesfactoren: nut en noodzaak, procedures, vaardigheden/competenties en rolmodellen. Jouke Brouwer behandelt in een serie van drie artikelen voor Vernieuwenderwijs wat dit betekent voor onderwijsinnovatie. In het derde en laatste deel  aandacht voor het belang van rolmodellen binnen de school of opleiding.

Volgens Brouwer is een cursus of training niet altijd de beste optie en is het beter om je bij een besluit tot nascholing eerst de vraag te stellen of je de gevraagde kennis en competenties niet al gewoon ergens in huis hebt. Vaak blijken er namelijk collega’s te zijn die al heel ver zijn met het invoeren van de gewenste vernieuwing. Die collega’s hebben geen cursus nodig, maar iemand die meedenkt over hoe ze hun plannen breder kunnen trekken. 

Mocht er desalniettemin toch behoefte zijn aan nascholing voor de collega’s dan adviseert Brouwer om ook hier weer goed te kijken of iedereen het nut van de training inziet. Daarnaast moet zo’n training ook weer leiden tot een aantal afspraken. Je wilt de nieuwe competenties en vaardigheden ook terugzien op de werkvloer, van je leerlingen horen dat de docenten ze anders benaderen. Tijd en aandacht voor gesprekken over deze verwachtingen is dus een noodzakelijke voorwaarde voor het slagen van de onderwijsvernieuwing. 

Toch ben je er ook dan nog niet, aldus Brouwer, want een geslaagde implementatie van een onderwijsvernieuwing kan niet zonder ambassadeurs. Het gaat hier om mensen die de verandering voorleven. Soms zijn dit in eerste instantie mensen buiten je eigen school, over wie je inspirerende verhalen gehoord hebt. Later heb je ook een aantal rolmodellen binnen de school zelf nodig. Het gaat hier niet om perfecte voorbeelden. Wat telt is dat een rolmodel zijn best doet de vernieuwing vorm te geven en dat doet vanuit een diep gevoeld waarom.

Ook het rolmodelschap van schoolleiders is volgens Brouwer belangrijk. Daarbij gaat het erom dat docenten zien dat hun schoolleider ook probeert te leren.

Conclusie

Aan het eind van het derde artikel kijkt Brouwer terug op de drie artikelen over de vier succesfactoren. Voor elke van deze factoren geldt dat je er genoeg tijd en aandacht aan moet besteden en dat je dat soms ook meerdere keren zult moeten doen, omdat het een circulair proces is. Bij dit alles speelt een kwetsbare en op leren gerichte houding een hoofdrol.

Lees het eerste artikel op Breens uit deze serie over Nut en noodzaak.

Lees het tweede artikel op Breens uit deze serie over de Procedures.  

Bron: Vernieuwenderwijs

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Whitepaper: Naar een veiligere, hybride onderwijsomgeving
Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks kennis en inspiratie over digitalisering en innovatie in het onderwijs in je mailbox.

Door op de button te klikken, meld je je aan voor de nieuwsbrief en ga je akkoord met de voorwaarden van Breens.

Bedankt voor je aanmelding voor de nieuwsbrief van Breens.nl, het kennis- en inspiratieplatform voor onderwijsprofessionals. Je ontvangt binnenkort de eerstvolgende editie in je mailbox.  We wensen je veel leesplezier! Het team van Breens.nl