Home Thema's 8. Onderwijsinnovatie RSG Simon Vestdijk kiest in coronatijd voor onderwijsontwikkeling, maar wel in lager tempo
8. Onderwijsinnovatie

RSG Simon Vestdijk kiest in coronatijd voor onderwijsontwikkeling, maar wel in lager tempo

Achtergrond

Hoewel deze coronatijd extra werkdruk veroorzaakt voor leraren, team- en schoolleiders, kiest het team van RSG Simon Vestdijk in Harlingen bewust ervoor om zich ook te blijven richten op onderwijsontwikkeling. In een interview met Schoolleiders voor de Toekomst, een groep schoolleiders die binnen hun school de omslag willen maken van het organiseren van het doceren naar het faciliteren van het leren van leerlingen, leggen ze uit hoe ze dit doen.

Volgens Rianne Schadron, teamleider 3-5 havo, gaat het erom om het momentum te behouden: “Al voor de eerste lockdown waren wij bezig met de thema’s activerende didactiek, maatwerk en leren leren. Als we deze ontwikkeling nu niet warmhouden, moeten we straks helemaal opnieuw beginnen. Onderwijsontwikkeling doe je voor de leerlingen. Dat kan niet stilstaan natuurlijk.”

Dagelijks worden tijdens een online facultatief overleg de organisatorische vragen besproken. Schadron: “Daardoor hebben we ook tijd en ruimte in ons hoofd voor de onderwijsontwikkeling. Bovendien ontstaat hierdoor een heel positieve vibe, een gevoel van samen. En dat is in deze processen ook belangrijk.”

De school organiseert eens in de vijf weken op vrijdagmiddag een online teambijeenkomst of ontwikkelmiddag. Deze zijn vastgelegd in het jaarrooster. “Elke teamleider overlegt met zijn of haar team, bestaande uit zo’n twintig leraren. Soms overleggen twee teams gezamenlijk, omdat dat handig is voor het thema. Ook werken we met deelgroepen voor een betere dialoog. We bespreken dan onderwerpen als: hoe passen we activerende didactiek toe? Hoe stimuleren we eigenaarschap? En hoe kan ik als leraar coachen?” Tijdens deze ontwikkelmiddagen werken de teams gezamenlijk aan de uitwerking van de onderwijsontwikkeling.

Er zijn vijf teams en zij bevinden zich met de diverse thema’s in verschillende fasen in de uitwerking. Het merendeel is nog op conceptniveau, maar de onderbouwafdeling van VMBO-basis en -kader experimenteert sinds dit schooljaar met een maatwerkrooster voor flexibilisering. De school wil aankomend schooljaar ook in de onderbouw van MAVO, HAVO en atheneum starten met een maatwerkrooster.

Volgens Bouchra Elboussabi, docent Frans, vraagt het werken aan onderwijsontwikkeling, helemaal in coronatijd, om energie, toewijding en intrinsieke motivatie: “Ik ben er bijna iedere dag mee bezig. Het meeste doe je tussen de bedrijven door en dat veroorzaakt wel een bepaalde druk. Maar ik vind alles wat met de onderwijsontwikkeling te maken heeft superleuk, dus die druk neem ik voor lief.”

Als teamleider heeft Schadron een faciliterende rol, maar het gaat ook over richting geven en helder zijn over de koers: “Ervoor zorgen dat onderwijsontwikkeling op de agenda blijft staan en de thema’s onder alle collega’s warmhouden, dat is echt belangrijk. Door corona ligt het tempo van de onderwijsontwikkeling lager, maar dat geeft niet.”

Lees hier het artikel van Schoolleiders voor de Toekomst over onderwijsontwikkeling op RSG Simon Vestdijk in Harlingen.

Delen:
Trending topics
Privacy van leerlingen bij digitale leermiddelen
Onderwijs op afstand: 3 grote valkuilen
Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze Breens Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks kennis en inspiratie over digitalisering en innovatie in het onderwijs in je mailbox.

Door op de button te klikken, meld je je aan voor de nieuwsbrief en ga je akkoord met de voorwaarden van Breens.

Bedankt voor je aanmelding voor de nieuwsbrief van Breens.nl, het kennis- en inspiratieplatform voor onderwijsprofessionals. Je ontvangt binnenkort de eerstvolgende editie in je mailbox.  We wensen je veel leesplezier! Het team van Breens.nl