Home Thema's Onderwijsinnovatie Ruim vijf op de zes vo-leerlingen scoren gemiddeld lagere cijfers
Onderwijsinnovatie

Ruim vijf op de zes vo-leerlingen scoren gemiddeld lagere cijfers

Nieuws

Ruim vijf op de zes vo-leerlingen (85%) scoort in de periode tot en met december van schooljaar ‘21/’22 gemiddeld lagere cijfers, in vergelijking met dezelfde periode in eerdere jaren. Bijna een op de zes (15%) presteert vergelijkbaar of beter. Dat blijkt uit de TIG Schoolmonitor, een landelijk onderzoek van The Implementation Group (TIG). TIG doet sinds 2020 onderzoek naar de impact van de coronapandemie op het voortgezet onderwijs. 

Verschillen bij schoolniveaus

Wanneer we kijken naar de schoolniveaus komen de volgende zaken uit de TIG Schoolmonitor naar voren:

  • Een deel van de onderbouw – havo, vwo en de havo/vwo-dakpanklassen in de onderbouw – lijkt na een sterkere daling vorig jaar, iets te stabiliseren.
  • De andere schoolniveaus bij de onderbouw laten nog wel een negatieve trend zien.
  • Bij de bovenbouw is er een neerwaartse trend in de cijfers bij alle schoolniveaus, al is de daling op de havo het grootst.
Verschillen op vakniveau

De TIG Schoolmonitor laat ook op vakniveau verschillen zien:

Exacte vakken

  • De gemiddelden op de exacte vakken in de onderbouw stabiliseren na een duidelijke daling vorig jaar.
  • In de bovenbouw zet de dalende trend in de exacte vakken door.

Talen

  • Bij de talen in de onderbouw is er een enige stijging, na jaren van lichte daling.
  • In de bovenbouw is bij de talen een dip te zien. 

Maatschappij- en kunstvakken

  • Bij de maatschappij- en kunstvakken zet in de onderbouw de al vóór corona ingezette lichte negatieve trend door.  
  • In de bovenbouw waren deze vakken vorig jaar nog redelijk stabiel, maar laten ze dit jaar een daling zien.

Praktijkvakken

De praktijkvakken laten voor zowel de onderbouw als bovenbouw, een vergelijkbare neerwaartse knik zien.

Verschillen tussen hoger-scorende en lager-scorende leerlingen

De TIG Schoolmonitor toont ook aan dat de verschillen tussen leerlingen op de onderliggende vakken structureel groter worden. Dit duidt op de verschillende invloed van de coronapandemie op hoger- en lager-scorende leerlingen.

Bronnen: TIG en Onderwijs van Morgen.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Hoe richt je met technologie onderwijs flexibel in?