
Samen onderwijskwaliteit verbeteren

Vertrouwen geven, ruimte bieden en blokkades in het denken opheffen. Daarmee kun je een cultuur creëren waarin leraren samen leren en zich verantwoordelijk voelen voor de kwaliteit van het onderwijs. Dat zegt Marye Teunis, teamleider op locatie De Marke van het Etty Hillesum Lyceum, in een interview met Voortgezet Leren.
Marye vertelt hoe in haar team een groep ontstond van leraren die met elkaar en Marye nadenken over meer eigenaarschap voor leraren en de kwaliteit van het onderwijs. Volgens Marye is dat precies wat je als schoolleider wilt: “Collega’s zetten zelf de stap om samen te leren, voelen dat ze het vertrouwen krijgen en pakken de ruimte die jij geeft. Zo ontstaat langzaam een lerende cultuur waarin leraren persoonlijk leiderschap tonen, elkaar en anderen inspireren en meer durven doen dan ‘alleen maar’ lesgeven vanuit een methode.”
Een lerende cultuur draait volgens Marye erom dat je met elkaar kunt reflecteren. Daarbij mag je fouten maken en moet je zaken ter discussie stellen om verder te komen. Ze ontdekt dat daardoor ook steeds meer variatie in de lessen ontstaat.
In het artikel komt ook Kim Groothuis, lerares Nederlands, aan het woord. Zij is één van de collega’s die wil groeien en de ruimte pakt. Zij geeft aan waar een lerende cultuur volgens haar over gaat: “Je kunt en mag de beste en slechtste versie van jezelf zijn. Door de slechtste versie kun je jezelf doorontwikkelen naar een betere versie van jezelf.”
Marye ziet het als haar taak om teamleden te faciliteren in het doen van nieuwe dingen: “Dat gaat niet alleen over tijd of taakuren, maar ook over het doorbreken van blokkades in het denken. Wat houdt je tegen en wat heb je van mij nodig? Ik wil dat collega’s de vrijheid voelen om te experimenteren.” Soms moet ze daarbij zelfs rebelleren tegen zichzelf, zegt ze: “Als schoolleider wil ik namelijk ook aan allerlei verwachtingen voldoen van mijn team, mijn directeur en van mezelf. Ik ontdek dat ik daardoor zelf ook dingen tegenhoudt. Ik wil vooral vertrouwen geven en belemmeringen wegnemen door collega’s anders naar zaken te laten kijken.”
Bron: Voortgezet Leren
Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct