Home Thema's Onderwijsinnovatie Slimme keuzes voor digitaal succes onderwijs (3 tips)
Onderwijsinnovatie

Slimme keuzes voor digitaal succes onderwijs (3 tips)

Blog

Hoe spelen onderwijsinstellingen beter in op de verwachtingen van studenten ten aanzien van bijvoorbeeld flexibiliteit? Aan ideeën is vaak geen gebrek, aan (toegang tot) data om die verwachtingen waar te maken ook niet en aan goede, flexibele tooling evenmin. Instellingen staan vooral voor de taak om slimme keuzes te maken uit initiatieven en deze op te schalen. In deze blog 3 tips hoe dat te bewerkstelligen.

Digitale transformatie als prioriteit

Digitale technologie biedt haast eindeloos veel mogelijkheden om op moderne eisen van studenten in te spelen. Onderwijsinstellingen kunnen met moderne tools veel digitaal gemak aanbieden. Ze kunnen persoonlijk maatwerk leveren en tal van vernieuwingen doorvoeren, bijvoorbeeld door data slim toe te passen. ‘We’re drowning in data, but starving for wisdom’, zo luidt een bekende wijsheid over het huidige digitale tijdperk. Dat geldt ook in het onderwijs. Er is veel data beschikbaar en een wereld van veranderende onderwijsvormen – meer flexibiliteit, modulariteit, blended learning en onderwijs op maat. Daardoor groeit de behoefte aan nuttige totaalinzichten. Inzichten die echt inspelen op de moderne eisen. De digitale transformatie moet dan ook prioriteit zijn voor instellingen. Maar wat kunnen onderwijsinstellingen doen om het potentieel ook echt van de tekentafel naar de praktijk te krijgen?

1. Maak technologie ondergeschikt

Allereerst is het zaak dat instellingen zich niet primair laten leiden door de beloften van de technologie maar redeneren vanuit de relevantie van technologie. De eigen strategie moet te allen tijde leidend zijn en technologie is alleen zinnig als deze bijdraagt aan deze strategie. Dat klinkt voor de hand liggend maar is niet vanzelfsprekend in een wereld waarin IT-aanbieders, consultants en andere partijen strijden om de aandacht van bestuurders en daarbij vaak mooie verhalen vertellen. De echte vraag voor onderwijsinstellingen is niet welke technologie precies zo baanbrekend is, maar het begint met het stellen van een serieuze ambitie en om vervolgens te bepalen welke technologie relevant is vanuit deze strategische doelstellingen en daarmee waarde oplevert.

2. Experimenteer met technologie

Ten tweede is het goed dat bestuurders zich realiseren dat er juist in het onderwijs een gouden kans ligt om het al aanwezige potentieel te verzilveren. Het onderwijsveld kent van oudsher veel vrijheid en er wordt binnen instellingen op veel plaatsen de nodige energie gestopt in experimenteren. Dat is soms misschien wat lastig te managen maar valt zeker toe te juichen. In moderne ontwikkeling binnen IT is er geen ruimte meer voor big bang implementaties en blauwdrukken van de toekomst.

Wat werkt is “learning by doing” en het stap voor stap doorvoeren van vernieuwingen. Dat is mede mogelijk door de platformfilosofie die de laatste jaren steeds meer leidend wordt binnen de ontwikkeling van IT. Doorontwikkeling van functionaliteit is daarin veel eenvoudiger dan vroeger. Apps, nieuwe processen, rapportages, analyses zijn in korte tijd te ontwikkelen met behulp van bekende technieken als Power Apps.

3. Creëer voorwaarden om op te schalen

Er is echter ook een belangrijke randvoorwaarde voor de ‘proeftuin met experimenten’. Er zijn keuzes nodig om de kansrijke experimenten de juiste prioriteit te geven. Schaalbaarheid is daarbij een van de grootste uitdagingen. Dat zien we ook in de startups die in Silicon Valley ontstaan: als ze iets heel goeds te bieden hebben maakt dat ze nog niet succesvol, daarvoor is nodig dat ze dat ook schaalbaar weten te maken. Dat is ook voor bestuurders van onderwijsinstellingen een belangrijke les. Zij moeten een omgeving creëren waarbinnen de beste ideeën en initiatieven komen bovendrijven en deze compromisloos ondersteunen op weg naar volwassenheid. Dat kan door kansrijke initiatieven te laten sponsoren door directies, door interne incubatorstructuren op te zetten of door te budgetteren met doorontwikkeling in gedachten. De ‘flow’ moet er inblijven. Succesvolle experimenten moeten niet in de wachtrij komen, maar hebben steun en middelen nodig om door te kunnen.

Hoogleraar Jan Rotmans betoogt dat we; “niet leven in een tijd van verandering maar in een verandering van tijd”. Dat is ook in het onderwijs het geval. Studenten stellen andere eisen in de huidige tijd. Mensen hebben in het digitale tijdperk, als voorbeeld, rigoureus andere vaardigheden nodig. Kennis is niet langer schaars – maar altijd onder de vingertoppen – en de juiste toepassing van kennis en de daarmee gepaard gaande zachtere factoren zijn juist belangrijker dan ooit. Mede daardoor stellen studenten hele andere eisen aan hun onderwijsinstelling dan vroeger. Het onderwijs staat bol van de initiatieven die daarop inspelen. Als instellingen deze initiatieven weten te kanaliseren boren ze goud aan. Onze drie tips: kies technologie vanuit strategie, leer door te experimenteren en organiseer schaalbaarheid.


Over de gastcolumnist

Deze blog is geschreven door Bas van Atteveldt van 2at. Hij vindt dat technologie bevrijdend moet werken voor een beter functionerend Nederland. Dit past hij onder meer toe in het onderwijs. Met oplossingen die op basis van datagedreven interactie de studentreis optimaal ondersteunen.


Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Breens.nl is voor- en door onderwijsprofessionals. We willen regelmatig professionals aan het woord laten op Breens.nl in de vorm van een gastcolumn. Wil jij een column schrijven? Neem dan contact op met de redactie van Breens.nl (via Contact).
Trending topics
Hoe richt je met technologie onderwijs flexibel in?