Home Thema's Onderwijsinnovatie Starten met digitaal examineren is een ‘serious game’
Onderwijsinnovatie

Starten met digitaal examineren is een ‘serious game’

Starten met digitaal examineren is een ‘serious game’
Achtergrond

Hoe bereiden scholen zich voor op de implementatie van de OKE-koppelingen en digitaal examineren? Daarover interviewt tekstschrijver Martijn van der Ven voor MBO Digitaal maandelijks een school. In het tweede deel komt Aeres MBO aan bod. Van der Ven spreekt met Beleidsadviseur Onderwijs en Digitalisering Jacob van Wieren en BOP-adviseur Lianne de Vries.

Het belang van een gezamenlijke visie over digitaal examineren

Omdat bij een mbo-instelling als Aeres MBO met 12 locaties en 107 opleidingen in Gelderland, Utrecht, Flevoland en Friesland en een recente fusie het creëren van draagvlak binnen de organisatie essentieel is voor het succesvol realiseren van digitaal examineren, trapte Aeres MBO het traject af met een themabijeenkomst en het neerleggen van een gezamenlijke visie.

Al bezig met digitaal examineren

Aeres MBO bevond zich in een bijzondere situatie omdat de school al volop bezig was met digitaal examineren. Volgens Van Wieren was dat onvermijdelijk omdat veel examens alleen nog digitaal worden aangeboden. Toch wilde Aeres MBO weer terug naar de eerste fase van het traject van analoog naar digitaal uit de Praatplaat van MBO Digitaal, het maken van een projectvoorstel met behulp van een visie. Van Wieren: “We wilden alle neuzen dezelfde richting op krijgen.”

Niet de stekker eruit

In overleg met De Vries werd besloten om niet overal de stekker eruit te trekken. Wel werd met de kennis van nu teruggekeken op de visie voor straks. Inmiddels is de visie er: Aeres MBO omarmt het gebruik van digitale exameninstrumenten. Redenen hiervoor zijn:

  • Minder kans op fouten.
  • Een snellere workflow.
  • Minder papierverbruik.
  • Een eenvoudiger inzicht in resultaten.

Daarnaast zijn er randvoorwaarden opgesteld:

  • Er moet een duidelijke koers komen.
  • Programma’s en faciliteiten moeten geschikt gemaakt worden om digitaal te kunnen examineren.
  • Er moeten voldoende capaciteit en middelen zijn.
  • Er moet aandacht zijn voor de wensen en behoeften op alle verschillende locaties van Aeres, want die zijn allemaal anders georganiseerd.
Geen geeltjes maar serious game

Bij de themabijeenkomst koos Van Wieren voor een serious game, waarin teams met diverse functies en rollen samen op pad gingen. Onderweg beantwoordden ze via een app vragen over digitaal examineren en konden er punten verdiend worden, met als kers op de taart een prijsuitreiking. Van Wieren legt uit waarom voor deze vorm werd gekozen: “Zo leerden ze elkaar en hun behoeften goed kennen en kregen wij als projectleiders waardevolle input voor onze visie. Dat krijg je met een flipover en een pak geeltjes volgens mij niet voor elkaar!”

In het eerste deel ging van de serie ‘Digitaal examineren’ sprak Van der Ven met ROC van Amsterdam-Flevoland. Dat verhaal lees je hier.

Bron: MBO Digitaal.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics