Home Thema's Onderwijsinnovatie Studiesucces eerstejaars met beperkte data relatief eenvoudig te voorspellen
Onderwijsinnovatie

Studiesucces eerstejaars met beperkte data relatief eenvoudig te voorspellen

Achtergrond

Resultaten van de middelbare school en van de eerste tentamens zijn voor een universiteit een goede indicator om te voorspellen of eerstejaarsstudenten het eerste jaar goed doorkomen. Dat blijkt uit onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam en de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

In ‘Early Identification of Succesful and Unsuccesful Students in the First Year at the University’ onderzochten Gerard Baars, Henk Schmidt en Peter Hermus data van voor en na de inschrijving van een groep van bijna 25.000 studenten die tussen 2009 en 2015 met een studie aan een Nederlandse universiteit begonnen.

De data voor de inschrijving betroffen eindexamenresultaten, etnische achtergrond en geslacht. De data na de inschrijving betroffen de resultaten van de eerste twee tentamens.

Resultaten

Op basis van data van voor de inschrijving konden enerzijds groepen worden geïdentificeerd met een 74-82% slaagkans en een 5-10% uitvalpercentage en anderzijds groepen met een maximale slaagkans van 35% en een uitvalpercentage van bijna 50%. Door de data van na de inschrijving eraan toe te voegen worden dit enerzijds groepen met minstens 90% slaagkans en een uitvalpercentage van maximaal 5% en anderzijds groepen met een maximale slaagkans van 10% en een minimaal uitvalpercentage van 70%.

Volgens de onderzoekers is de uitdaging voor de toekomst om geschikte interventies te vinden voor:

  • Studenten die al voor de start van hun academische carrière of heel kort na de start ervan een grote kans hebben om niet succesvol te zijn.
  • Studenten die een grote kans hebben om succesvol te zijn.

Bronnen: Nationale Onderwijsgids en Scienceguide.

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Zo weet je zeker, dat je veilig mailt (volgens de AVG)
Kabinet pakt regie op digitalisering
Toekomstperspectief op digitaal toetsen en beoordelen