Home Thema's Onderwijsinnovatie Vanuit publieke waarden invulling geven aan technologie in het onderwijs
Onderwijsinnovatie

Vanuit publieke waarden invulling geven aan technologie in het onderwijs

hybride onderwijs
Blog

Hoe kunnen we vanuit publieke waarden invulling geven aan technologie in het onderwijs in plaats van dat bedrijven achter de technologie de waarden dicteren? En hoe blijft het onderwijs daarbij autonoom? In een Kennisnet-podcast bespreken Remco Pijpers van Kennisnet en Christien Bok van SURF dit met filosoof, schrijver en essayist Miriam Rasch aan de hand van drie paradoxen. Bij elke paradox wordt de betekenis voor digitalisering in het onderwijs besproken.

De drie paradoxen, die Rasch ook beschrijft in haar boek ‘Autonomie. Een zelfhulpgids’, zijn:

  1. De techbedrijven ondergraven de autonomie, keuzevrijheid en handelingsvrijheid én prijzen die in één en dezelfde beweging.
  2. Dat wat eerst de essentie van menselijkheid was, is nu de essentie van de techniek.
  3. Persoonlijke autonomie vraagt om collectieve actie.

In het boek ‘Autonomie. Een zelfhulpgids’ zoekt Rasch naar een antwoord op de vraag of autonoom handelen nog mogelijk is en waarom we dat zouden moeten willen. Want is het wel erg dat algoritmes beter dan wijzelf weten wat goed voor ons is?

In de podcast licht Rasch de drie paradoxen toe.

Bron: Kennisnet

Delen:

Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct

Trending topics
Verras de student met een persoonlijke leerroute