
Veilig veranderen in het onderwijs (podcast)

Hoe zorg je in een veranderproces aan de ene kant voor veiligheid en comfort, terwijl je weet dat je bij verandering juist bewust de onzekerheid opzoekt? Daarover gaat De Gelukkige School Podcast van Stichting leerKRACHT in de vierde aflevering in gesprek met Eveline Driest, lid van het College van Bestuur bij Sophia Scholen en jurylid Excellente Scholen bij de Inspectie van het Onderwijs.
Het thema van Driest is (on)veilig veranderen. Hoe zorg je in een veranderproces aan de ene kant voor veiligheid en comfort, terwijl je weet dat je bij verandering juist bewust de onzekerheid opzoekt. Het gesprek gaat over ‘Gewoon Doen’, Trust the process, de voorhoede en de achterste wagonnetjes en hoe belangrijk het is om ook in onzekere tijden te werken aan een stip aan de horizon.
Volgens Driest – opgeleid als ontwikkelings- en onderwijspsycholoog – wordt er in het onderwijs altijd gezocht naar verbetering. Tegelijkertijd ziet ze ook dat veranderingen spannend zijn en voor mensen vaak onzeker en onveilig. Bij een verandering helpt het en ondersteunt het de verbetercultuur volgens Driest als er wel een bepaalde systematiek of structuur in zit omdat dat zekerheid kan bieden. Ook het wederzijds vertrouwen tussen organisatie en leidinggevenden enerzijds en medewerkers anderzijds is belangrijk. En tenslotte moet het veranderproces ook niet in beton gegoten zijn. “Je moet een stap zettten, vervolgens een keuze maken welke kant je uit gaat en pas daarna een volgende stap zetten.”
In de podcast gaat Driest ook uitgebreid in op haar eigen praktijkervaringen met veranderingen.
Podcastserie De Gelukkige School
Voor de podcastserie De Gelukkige School nodigen Jelle Verwer en Tessa Brummelkamp elke aflevering iemand uit het onderwijs uit om over een inspirerend onderwerp te praten. Daarbij gaat het erom dat je je als leraar en leidinggevende steeds beter wordt in je vak en als team samen steeds sterker. En dat alles graag met minder in plaats van meer werkdruk. Inmiddels zijn er acht podcasts uitgebracht:
- Focus
- Doorloopjes
- Gedeeld leiderschap
- Veilig veranderen
- Positieve verwachtingen
- Eigenaarschap in je team
- Werkgeluk
- Een onderzoekende houding
Bron: Stichting leerKRACHT
Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je nu in voor
de nieuwsbrief of registreer direct